بسم الله الرحمن الرحيم
پايگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
فهرست جُنگ هجدهم:
صفحه شروع
ديوان حسان : با هر طپشي كه در دل آگاه است يك نغمة لا اله الا الله است(سه بيت)
حافظ : صبا اگر گذري افتدت به كشور دوست بيار نغمهاي از گيسوي معنبر دوست (هفت بيت)
شعر : رُخ زرد دارم ز دوري آن دَر زده داغ دردم درون دل آذر
رباعي، بيت اوّل : گرفت رنگ به رخ لا اله الا الله به خون شاه شهيدان حسين ثارالله
سه بيت از گلستان سعدي ، بيت اوّل شوربختان به آرزو خواهند مقبلان را زوال نعمت و جاه
فرمايشان حضرت آقاي حاج سيّد هاشم حدّاد روحي فداه راجع به ازري و إقبال و نحوة سرودن يكي از اشعارشان
اشعاري از سعدي راجع به علوم حقّه حقيقية الهيّه
قال أميرالمؤمنين عليه السّلام : عَظُم الخالق في أنفسهم و صَغر مادونه في أعينهم
راجع به كتاب لطيفة غيبي در احوال خواجه حافظ شيرازي
سعدي : تا دل دوستان بدست آري بوستان پدر فروخته به (سه بيت)
حكايت دوّم از باب دوّم گلستان سعدي : راجع به اعتراف به عجز و عدم بضاعت عارفان
دو بيت از گلستان سعدي بيت اوّل : يا وفا خود نبود در عالم يا مگر كسي در اين زمانه نكرد
دو بيت از گلستان سعدي : بيت اوّل ، همچنان در فكر آن بيتم كه گفت پيلباني بر لب درياي نيل
دو بيت از گلستان سعدي در آداب : ابر اگر آب زندگي بارد هر گز از شاخ بيد بر نخوري
دو بيت از گلستان سعدي : توانم آنكه نيازارم اندرون كسي حسود را چكنم كو ز خود به رنج درَست
دو بيت از گلستان سعدي : كس نيايد بخانه درويش كه خراج زمين و باغ بده
دو بيت از گلستان سعدي : اگر ز باغ رعيّت ملك خورد سيبي بر آورند غلامان او درخت از بيخ
تاريخ بغداد : انّي رأيت الناس في دهرنا لا يطلبون العلم للعلم (دو بيت)
تاريخ بغداد : عِشْ مُعْسراً ان شئت أو موسِراً لابدّ في الدنيا من الغمّ (دو بيت)
سيوطي باب مبتداء و خبر : سرينا و نجم قد أضاء فمذ بدا محياكِ أخفي ضوئه كلَّ شارق
شعر : صبّحتُه عند المساء فقال لي أهزوتَ بي ام كان ذاك مزاحا (دوبيت)
گلستان سعدي : پارسا بين كه خرقه در بر كرد جامة كعبه را جُلِ خر كرد
گلستان سعدي : به يك ناتراشيده در مجلسي برنجد دلِ هوشمندان بسي (دو بيت)
گلستان سعدي : اي هنرها نهاده بر كف دست عيب ها را گرفته زير بغل (دو بيت)
مدیحۀ حضرت سید الشهداء : مهر ترا به عالم امكان نميدهم اين گنج پر بهاست من ارزان نميدهم
گلستان سعدي : نبيند مدّعي حز خويشتن را كه دارد پردة پندار در پيش (دو بيت)
گلستان : مشاهدة الابرار بين التجلّي و الاستتار ; ديدار مينمائي و پرهيز ميكني بازار خویش و آتش ما تيز ميكني
شعر عربي گلستان : أشاهد من أهوي بغير وسيلة فيلحقني شأن أضل طريقاً (دو بيت)
گلستان : شخصي همه شب بر سر بيمار گريست چون روز آمد بمرد و بيمار بزيست
گلستان : اي بسا اسب تيز رو كه بماند گه خر لنگ جان بمنزل برد (دوبيت)
گلستان : آنكه چون بسته ديدمش همه مغز پوست در پوست بود همچو پياز (دو بيت)
گلستان : بذكرش هر چه بيني در خروش است دلي دريابد اين معني كه گوش است (دو بيت)
گلستان : اگر دنيا نباشد دردمنديم وگر باشد بمهرش پاي بنديم (دو بيت)
گلستان : مَطَلَب گر توانگري خواهي جز قناعت كه دولتي است هَنِي (چهار بيت)
از گلستان : در بزرگي و گير و دار عمل ز آشنايان فراغتي دارند (دوبيت) و حكايتي به مضمون شعر
از گلستان : اندرون از طعام خالي دار تا درو نور معرفت بینی (دو بيت) و حكايتي بمضمون شعر
گلستان : حقيقت تصوّف ، در گذشته طائفهای بودند به صورت پراكنده و معني جمع و امروز به ظاهر جمع و به دل پراكنده
از گلستان : چو هر ساعت از تو بجائي رود دل به تنهائي اندر صفائي نبيني (دو بيت)
از گلستان : اي گرفتار پاي بند عيال دگر آسودگي مبند خيال (چهار بيت)
از گلستان : هر كه هست از فقير و پير و مريد و ز زبان آوران پاك نفس (دو بيت)
گلستان : درياي فراوان نشود تيره بسنگ عارف كه برنجد تنک آبست هنوز
از گلستان : لاف سرپنجگي و دعوي مردي بگذار عاجز نفس فرو ماند ، چه مردي چه زني (دو بيت)
از گلستان : هزار خويش كه بيگانه از خدا باشد فداي يك تن بيگانه كاشنا باشد
راجع به مذهب سعدي از ميرزا عبدالعظيم گرگاني در مقدمة گلستان
از گلستان : بنان خشك قناعت كنيم و جامة دلق كه بار محنت خود به كه بار منّت خلق
از گلستان : هم رقعه دوختن به و الزام كنج صبر كز بهر جامه رقعه بر خواجگان نبشت (دو بيت)
از گلستان : حكايت منظومه ، بيت اوّل : ديدم گل تازه به چند دسته بر گنبدي از گياه ربسته ( بيت)
از گلستان : ترك احسان خواجه اوليتر كاحتمال جفاي نوّابان (دو بيت)
از گلستان : سخن آنكه كند حكيم آغاز يا سر انگشت سوي لقمه دراز (سه بيت)
از گلستان : هر چه از دو نان بمنّت خواستي در تن افزودي و از جان كاستي
شعر بالا مفاد وصيّت أميرالمؤمنين به امام حسن عليهما السلام است : و اكرم نفسك عن كلّ دنيّة ... عوضاً
از گلستان : يك بيت عربي : بئس المطاعم حين الذلّ يكسبها و يك بيت فارسي : نانم افزود و آبرويم كاست
از گلستان : ز بخت روي ترش كرده پيش يار عزيز مرو كه عيش بَرو نيز تلخ گرداني (دو بيت)
از گلستان : اگر گوئي غم دل با كسي گوي كه از رويش بنقد آسوده گردي (دو بيت)
از گلستان : نخورد شير نيم خوردة سگ ور بسختي بميرد اندر غار (چهار بيت)
از گلستان : آنكس كه توانگرت نميگرداند او مصلحت تو از تو بهتر داند
از گلستان : در بيابان خشك و ريگ روان تشنه را در دهان چه دُرّ صدف
از گلستان : گر آب چاه نصراني نه پاكست جهود مرده ميشوئي چه باكست
از گلستان : گر همه زرّ جعفري دارد مرد بيتوشه بر ندارد گام (دو بيت)
شعري از موجي : مسيح بر فلك و مرتضي علي به تراب دلم ز آتش اين شعله بس كه بود كباب
شعري از شافعي : لو انّ المرتضي أبدي محلّه لكان الناس طرّاً سجّداً له (سه بيت)
منتخباتي از تائية كبراي ابن فارض
از مجموعة مقالات استادعلامه آية الله حسن زادة آملي
در رثاء بر فقدان علامه طباطبائي : گر چه از هر ماتمي خيزد غمي فرق دارد ماتمي تا ماتمي (پنج بيت)
خيالات و مطالب هرزه ذهن را كج و معوج ميكند و مطلبي در اين رابطه از أبوعلي سينا و علامة طباطبائي
ثامن الائمّه عليهم السّلام قال : انّ رسول الله صلّي الله عليه وآله وسلّم كان اذا أصبح قال لاصحابه هل من مبشرات ...
امام صادق عليه السّلام : رأي المؤمن و رؤياه في آخر الزمان علي سبعين جزءاً من اجزاء النبوّة
كلامي ازأميرالمؤمنين عليهالسّلاموسلمان فارسيراجعبه علّت محروميت از نمازشب
امير المومنين عليه السّلام : العارف من عرف نفسه فأعتقها و نزّهها عن كلّ ما يبعِّدها
مثالي از اين مسكويه در طهارة الاعراق راجع به اهميّت و ارزش شيئي كه به كمال خود باقي است
کلام امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه :و سقاهم ربهم شراباً طهوراً
در لزوم احتیاج به استاد
جانور فربه شود ليك از علف آدمي فربه زعزّ است و شرف (دو بيت)
دفتر حق است دل ، به حق بنگارش نيست روا پر نقوش باطله باشد (دو بيت)
اهميّت هندسه و فوائد آن بنا بنقل ابن خلدون در مقدمة تاريخ از افلاطون و علماء
مير عماد حسني در آداب المشق : اگر انسان جان او ناپاك باشد خطّ و مشق او صحيح و موزون نخواهد شد
نهج البلاغة : فالصورة صورة انسان ، و القلب قلب حيوان
کلام اهل عرفان و صدر المتألّهين : انسان در اين نشأه نوع است
سرانجام عجب و انانیت
شيخ عربي در فصّ اسحاقي : العارف يخلق بهمّته ...
وصول ذيالغايت به غايت به نحو تحوّل است نه بمحض قرب اضافي
حضرت مسيح عليه السّلام : عمل خير در ملكوت مانند دانة خردل است كه بعد از كاشتن به درختي تبديل ميشود
شيخ در مقامات العارفينِ اشارات : من آثر العرفان فقد قال بالثاني
امام صادق علیه السلام : القلب حرم الله فلا تُسكِن في حرم الله غير الله
مطلبي راجع به وسعت قلب عارف از محيي الدين عربي در فصّ شعيبي و اسحاقيِ فصوص الحكم
کلام محيي الدين در كتاب الدرّ المكنون درباره قرآن
حسن بن خالد برقي يكصد و بيست جلد كتاب در تفسير قرآن به املاي حضرت امام حسن عسگري عليه السّلام نوشته است
سؤال مردي از أميرالمؤمنين عليه السّلام از قدر و جواب حضرت ، و حديثي ديگري از حضرت در مورد قدر
حضرت رسول الله صلّي الله عليه وآله : النّاس معادنُ كمعادن الذهب و الفضّة
انسانهاي كامل به فعليّت رسيده هر يك عالَمِ حادثِ بحدوث زمانياند ، و خصوصيّات و تعريف انسان كامل
کلام امام سجادّ عليه السّلام درباره سوره قل هو الله احد و اوائل سورة حديد
سنائي : عجب نبود گر از ايمان نصيبت نيست جز نقشي كه از خورشيد جز گرمي نبيند چشم نابينا (دو بيت)
کلام رسول الله صلي الله عليه و آله در مورد قرآن
وصيّت حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام به محمّد بن حنفيّه راجع به تلاوت و عمل به قرآن
عمل شيخ رئيس در برخورد با مسألهاي مشكل
كتاب طهارة الاعراقِ افلاطون ترجمه خواجه نصیر الدین طوسی بنام اخلاق ناصري
مثال جوهر انساني و صدور افعال
خواجه عبدالله : دود از آتش چنان نشان ندهد و خاك از باد كه ظاهر از باطن و شاگرد از استاد
منازل سير حبّي وجود ، در قوس نزول مُعبَّر به ليل و در معارج ظهور صعودي به يوم تعبير ميشود
سفارشات أميرالمؤمنين عليه السّلام به كاتب خود براي بهتر و زيباتر شدن خطّ
حكماي پيشين به كسي كه از خودِ او حكمت نميجوشيد حكيم نميگفتند او را فيلسوف يعني محبّ حكمت ميخواندند
در جنگ احد بدستور پيامبر هر چند شهيد را در يك قبر و آنكه اعلم به قرآن بود را جلوي ديگران قرار ميدادند
بیش از هفتاد دليل عقلي غير از ادّلة نقلي در تجرّدِ نفسِ ناطقه
تفسير امام صادق عليه السّلام درمورد آیه« و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً »
معدن تقوی ، قلب عارفین
عارف در کلام أميرالمؤمنين عليه السّلام
تاریخ شهادت مولي عبدالصمد همداني
عارف در کلام امام صادق عليه السّلام
تفاوت ادعیه و اوراد و مناجات ائمّه اطهار با روايات
ايمان و اسلام آوردن معروف كرخي به دست حضرت ثامن الحج عليه السلام و داستان دريانورداني كه به سَرِ معروف كرخي قسم خوردند
سفارش پيامبر اكرم به أميرالمؤمنين به تعقّل و كلام شيخ الرئيس در مورد علي عليه السّلام
فضائل مرحوم آية الله الاعظم حاج مولي مهدي نراقي
خطبة 85 از نهج البلاغة : بل كيف تعمهون و بينكم عترة نبيّكم ...
شرح حال زيد بن ثابت
مطالبي راجع به نَفس و كتبي كه دربارة نَفْس نوشته شده است
توضيح ضرب المثل : كلّ الصيد في جوف الفِرا از مجمع الامثال ميداني و نهاية ابن اثير
تحقيقي از علامة طباطبائي دربارة الحقّ من ربّك
از قاضي نور الله در حقّ محيي الدين و ذكر تاريخ ولادت و فوت او
شعر : يا جلّي الظهور و الاشراق كيست جز تو در أنفس و آفاق (شش بيت بصورت مثنوي)
مرحوم محدث قمي شرحي از فردوسي و تشيّع او آورده است .
غزلي از آية الله خميني قدس سره كه بعد از رحلتشان منتشر شد : من بخال لبت اي دوست گرفتار شدم (هفت بيت)
یکی شدن اراده بنده و خدا
نامهاي از سالك دلخسته آقاي حاج شيخ عبّاس طهراني رحمة الله عليه به علامهمؤلف قدس سره
حدّ قرون وسطي ، و تعريف شهر بابل
پيشي گرفتن شتر أعرابي در مسابقه از شتر غضباي پيامبر و كلام حضرت در اين داستان
دربارة كتاب حديقة الشيعة و مؤلّف آن و اينكه مؤلّفش ملا احمد أردبيلي نميباشد
اشعاري منسوب به حضرت علامة آية الله طباطبائي رحمةاللهعليه
دربارة معني كبش و لقب رسول الله ابن أبي كبشة كه قريش به او داده بودند
معني عصمة در جملة من كانت عصمته شهادة أنّ لا اله الا الله
روايات معرفت نفس از غرر و دُرر آمدي
از جمله موارديكه در صحيح بخاري نام فاطمه را با عليها سلام آورده است
آية الله فقيد بروجردي تغمّده الله برحمته فرمودند : من سه كار را در تمام مدّت عمرم انجام ندادهام
دو حديث از مصباح الشريعة راجع به معرفت نفس
رواياتي از مناقب و شجاعت أميرالمؤمنين عليه السّلام
سند قول مثنوي (او خَدو انداخت بر روي عليّ) از مناقب ابن شهرآشوب راجع به عمر و بن عبدود
خيانت ابن عباس در بيت المال و نامة حضرت به وي
مطالبي از كتاب «بحث حول الولاية» سيّد محمّد باقر صدر
عذر أبوبكر در پيشي گرفتن به خلافت از زبان خودش
راجع به وصيّت أبوبكر دربارة عمر
سؤال عبدالرحمن بن عوف از أبوبكر (كيف أصبحت) و جواب أبوبكر راجع به خلافت
أبوبكر در حين موت به عبدالرحمن گفت : اي كاش از رسول خدا سئوال ميكردم كه خلافت براي كيست كه احدي در آن نزاع نكند
كلمات أبوبكر و عمر در سقيفه در ردّ پيشنهادات انصار
گروه مهاجر و انصار در بسياري از موارد چه در حيات و چه در ممات حضرت ، در نحوة حكم شرعي با هم اختلاف داشتند
كسي غير از عليّ بن أبي طالب عليه السّلام لائق براي نيابت رسول خدا و زعامت فكري و سياسي جامعة اسلام نبوده است
احاديثي كه نشان ميدهد كه پيامبر به خصوص أميرالمؤمنين براي زعامت اهتمام و اعتناء داشتهاند
اينكه تشيّع روحي زماناً مقدّم بر تشيّع سياسي بوده و ائمّه بعد از امام حسين عليه السّلام به سياست كاري نداشتهاند ، صحيح نميباشد
افسانة شيرين و لطيف از حركت جوال دوزان در زمرة خيّاطان
ارادت حضرت علامة طباطبائي به آقاي حاج شيخ عبّاس قوچاني
موثقة ابن بكير در عدم جواز الصلوة فيما لا يؤكل لحمه و اشارة مختصر به هفت روايت ديگردر اين باره
روايت غير صحيح وارد در تفسير منسوب به امام عسكري ، و وارد در كافي كليني
تهدید امام سجاد علیه السلام توسط یزید
دربارة حديث انّ الله لا يقدّس امّةً ليس فيهم من يأخذ للضَّعيف حقَّه
دربارة كتاب مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة
در بارة كتاب تحف العقول و ارشاد ديلميّ و اختصاص در ضمن بحث از كتاب مصباح الشريعة
قسمتي از خطبة نهج البلاغة دربارة امامت و حكومت و شرائط حاكم
حضرت صادق عليه السّلام در جواب زرارة فرمود : بيتٌ يُحَجُّ قبل آدم بألفَي عام تريد أن يفني مسائله في أربعين عاماً
گفتار مجالس المؤمنين و محدّث نيشابوريّ در تشيّع ملاي رومي
از شرایط ولایت فقیه ، هجرت به دارالاسلام است
در معني ولايت حاصله به سبب هجرت به دار الاسلام
دراحكام هجرت به دار الاسلام
حديث إنّ الله ليزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن
معني تعرّب بعد الهجرة
معني هجرت و موارد آن
كلام عمر بعد از مجروحيّت ، راجع به صفت عثمان و صفت علي بن أبيطالب علبه السلام
آيات دالّة بر وجوب جهاد في سبيل الله علي نحو الاطلاق
روايات دالة بر فضل جهاد ،علي ما في جواهر الكلام در اوّل كتاب جهاد
روايات دالّة بر عدم جواز و حرمت جهاد با امام جائر
حاكم فقيه بايد قبل از تربيت مردم به تربيت خود پردازد
فقراتی از نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر در عبادات شخصیه خویش
از جملة ادّلة وجوب اقامة دولت اسلام سورة نساء ميباشد
رواياتي از ابن أبي الحديد درباة عدل و دربارة آنچه كه موجب صلاح والي ميشود (در ضمن خطبة )
رواياتي از ابن أبي الحديد دربارة مذمت كبر و اعجاب بنفس و خوشنودي از مدح ديگران (در ضمن خطبة )
لزوم اطاعت مردم از ولي فقيه از كتاب قانون اساسي در اسلام
استفاده لزوم اطاعت مردم از وليّ فقيه
عامه اطاعت از حاكم را لازم ميدانند گرچه امر به معصيت كند
چند روايت دربارة لاطاعة لمخلوق في معصية الخالق از قانون اساسي مورودي
كارهاي شنيعي كه بر اساس مذهب عامّه (وجوب اطاعت از حاكم جائر) انجام شده است
دستور هشام بن عبدالملک به لعن امیر المؤمنین در شب عرفه
بحث كلامي في عدم جواز تقديم ا لمفضول علي الافضل
روايت وارده از عمر در انتخاب خليفه
فرمایش أميرالمؤمنين عليه السّلام درباره « لا حكم الا لله »
قول النبي صلّي الله عليه وآله وسلّم : لا يحلّ دم امري مسلم الا باحدي ثلاث ...
مقدمهاي را كه با تفسير برهان طبع نمودهاند، تصنيف ملا شريف أبوالحسن عاملي جدّ مادري صاحب جواهر است
احضار صاحب مفتاح الكرامة توسط سید بحرالعلوم ومؤاخذه از او در عدم اطلاع از همساية مستمند
اهميّت اجازه و روايت حديث
مطلبي راجع به كثرت فضائل أميرالمؤمنين عليه السّلام از كتاب اعلام الوري
حضرت امام حسين عليه السّلام بعد از وفات حضرت امام حسن زوجة وي را بحبالة نكاح خود در آوردند
شرح حال شيخ جعفر كاشف الغطاء
راجع به حضرت جواد الائمّه عليهم السّلام و برخورد مأمون با ايشان در كوچه در سن طفوليّت
مطلبي راجع به كيفيّت اصلي بناء خانة خدا
راجع به احوالات معلّي بن خُنَيس در تعليقة كتاب الفردوس الاعلي
مرحوم آية الله شيخ محمّد حسين آل كاشف الغطاء در الفردوس الاعلي بحث نفيسي در معاد جسماني آوردهاند
اقوي دليل بر تجرّد قوة حافظه از كتاب الفردوس الاعلي ، و شعر دربارة أميرالمؤمنين عليه السّلام
نشاني داستان توصیف أميرالمؤمنين عليه السّلام توسط ضرار بن كناني براي معاويه
ترجمه احوال آیة الله نظام العلماء تبریزی
اشعاری از عبدالمطلب
رواياتي دربارة ظلم
حديثي از احياء العلوم راجع به قلّة العيال و كثرة العيال
مسائلي دربارة صلوة جمعه
بعضی از کلمات قصار امیر المؤمنین علیه السلام
بعض از كلمات قصار رسول اكرم صلّي الله عليه وآله
تفسير آية « و الشعراء يتبعهم الغاوون»
در مستدرك الوسائل روايات تحريم تسمية المهدي الا وقت الظهور را آورده و تحقيقي در اين مطلب دارد
روایات در مورد صدقه
مواعظي از حضرت امام محمّد تقي عليه السّلام
بعضي از كلمات قصار أميرالمؤمنين عليه السّلام در غرر و دُرر آمدي
جلالت و عظمت علم و تجلیل عالم
تعريف مرحوم مجلسي از تقوي و زهد و دقّت و تحقيق مقدّس اردبيلي
اشتباهاتي از مرحوم سيّد عبدالحسين شرف الدين در المراجعات
ترجمة احوال معروف بن خرّبوذ
ترجمه احوال معروف كرخيّ
اشتباهاتی از مرحوم سیّد حسن صدر در تأسیس الشیعه لعلوم الإسلام
گفتار صدر در تشیّع صاحب مستدرک
ترجمة احوال قاسم بن محمّد بن أبي بكر و درجة قرابت وي
کلام آية الله حاج سيّد موسي شبير زنجاني در مورد تاريخ فوت مرحوم نخودكي و تاريخ ولادت آية الله خميني رحمه الله عليه
ترجمة سليمان بن جعفر و روايت وارده دربارة او
روايت : من قتل تحت رآية عمية ...
کلام آية الله حاج سيّد موسي شبير زنجاني در مورد عبد الله بن سبا
داستاني از آقاي حاج سيّد احمد كربلائي طهراني و آقاي حاج مشهدي هادی ابهري رضوان الله عليهما
احوال آية الحق : حاج سيّد ميرزا عليّ قاضي قدس الله سرّه ( از ص237تا ص282)
مواضعي كه ذكر اسم مرحوم قاضي در كتب مطبوعه و غير مطبوعه و جُنگها آمده است .
مطالبی از این جنگ که قبلا منتشر شده است
معرفي و راهنما
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است. info@maarefislam.net