بسم الله الرحمن الرحيم
پايگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
فهرست رساله "سر الفتوح" ناظر بر كتاب "پرواز روح" تاليف حجةالاسلام سيدحسن ابطحي
عالم طبيعت در ارتباط كامل با عالم ملكوت قرار دارد محورهاي سهگانه نقد و نظر در كتاب پاسخ به شبهه عدم احتياج به استاد با وجود امام زمان عجلاللهتعالي فرجه، در عالم تشريع اختيار بشر موجب تكليف است بنابراين خلط احكام و آثار تكوين با تشريع غلط است در امور تشريعية فاعليت ائمه معصومين تمام است ولي قابليت مردم ناقص است و نياز به هدايت و راهنمايي دارند انكار استاد در حقيقت همان تفكر كفانا كتب الله است، حكم تربيت روح و نفس عينا مانند تربيت و مداواي بدن نيازمند استاد است انكار استاد در راه خدا براي شانه خالي كردن از بار مجاهده است، اتكاء ظاهري به انوار ائمه عليهمالسلام موجب رفع تكليف تعلّم نميشود آيات و روايات يكسره ما را به تبعيت از متخصص و مراجعه به اهل فن دعوت ميكنند روايت هلك من ليس له حكيم يرشده دو علت براي انكار استاد، منكرين استاد سلوكي مسائل دقيق عرفاني را مسائل جزئي اخلاقي ميدانند، خصوصيت سالكين اويسي بدون آشنايي با مسائل عقلي نميتوان دقايق مسائل توحيدي و ولائي را فهميد مباحثات امام رضا عليهالسلام با علماء اديان بدون تضلع در علوم عقلي و برهاني قابل فهم نيست عقل و برهان مبناي حجيت علوم نقلي هستند قائل شدن به لزوم تحقيق در اصول دين با منع كردن از مراجعه به علوم عقلي و برهاني ناسازگار است غايت دين توحيد است و توحيد امري بس عميق و دقيق است و بدون مجاهدتهاي فكري و روحي نميتوان بدان رسيد برخي بزرگان مسائل اعتقادي را بياهميت ميشمارند و اين خسارتي بس عظيم است روايات شيعه دائرة المعارفي از مسائل دقيق اعتقادي و عقلي است و علوم عقلي راهگشاي اين منبع عظيم است منابع ديني سراسر پر از ترغيب و دعوت به تفكر و تعقل و برهان است، پرداختن به علوم عقلي نه تنها بدعت نيست بلكه براساس توصيه و راهبري دين است منع و انتقاد ائمه معصومين نسبت به صوفيه و اهل قياس مربوط به جلوگيري از فرقههاي گمراه بوده است نه رد تهذيب نفس و تفكر اصيل حكماي اسلام مدافعان شريعت و حافظان دين بودهاند، اسفار اربعه ملاصدرا از مفاخر جهان اسلام است وجود اختلاف نظر ميان فلاسفه و حكماء دليل خطا و بطلان طريق نميتواند باشد، امام معصوم راهبر انسان به سوي خداست و نهايت سير انسان به سوي خداوند است نه به سوي امام معصوم هدف انسان در هستي وصول به خداوند است و طريق حركت منحصر به امام معصوم است وجود امام زمان عجلاللهتعالي فرجه مرآتي است نه استقلالي، كثرات عالم تنافياي با وحدت ذات الهي ندارند خواستن از خدا از غير طريق امام غلط است و خواستن از امام بصورت استقلالي نيز غلط استچ سرّ جمع بين وحدت و كثرت به تجلي و ظهور دانستن مخلوقات است، سعه وجودي ائمه معصومين موجب تجلي بيشتر خداوند در آنهاست توجه استقلالي به امام زمان در حقيقت پذيرش عقيده طائفه شيخيه است، پذيرش وجود استقلالي براي امام موجب شرك است مذهب وهابيه به جبر و مذهب شيخيه به تفويض گرايش دارند، ديدار امام زمان را براي لقاء خدا بايد خواست داستان تشرف سيد بحرالعلوم به محضر امام زمان ارواحنا له الفداء محافل و مجالس توسل به امام زمان بايد براي رسيدن به توحيد و لقاء خدا باشد لقاي امام زمان را براي لقاء خدا بايد خواست، وظيفه منتظران حضرت تهذيب نفس براي دستيابي به قابليت لقاء باطن حضرت است راه تشرف به محضر باطني حضرت باز است و نياز به تهذيب نفس دارد حواشي علامه مولف قدسسره كه در حاشيه كتاب پرواز روح نوشته شده است
عالم طبيعت در ارتباط كامل با عالم ملكوت قرار دارد
محورهاي سهگانه نقد و نظر در كتاب
پاسخ به شبهه عدم احتياج به استاد با وجود امام زمان عجلاللهتعالي فرجه، در عالم تشريع اختيار بشر موجب تكليف است بنابراين خلط احكام و آثار تكوين با تشريع غلط است
در امور تشريعية فاعليت ائمه معصومين تمام است ولي قابليت مردم ناقص است و نياز به هدايت و راهنمايي دارند
انكار استاد در حقيقت همان تفكر كفانا كتب الله است، حكم تربيت روح و نفس عينا مانند تربيت و مداواي بدن نيازمند استاد است
انكار استاد در راه خدا براي شانه خالي كردن از بار مجاهده است، اتكاء ظاهري به انوار ائمه عليهمالسلام موجب رفع تكليف تعلّم نميشود
آيات و روايات يكسره ما را به تبعيت از متخصص و مراجعه به اهل فن دعوت ميكنند
روايت هلك من ليس له حكيم يرشده
دو علت براي انكار استاد، منكرين استاد سلوكي مسائل دقيق عرفاني را مسائل جزئي اخلاقي ميدانند، خصوصيت سالكين اويسي
بدون آشنايي با مسائل عقلي نميتوان دقايق مسائل توحيدي و ولائي را فهميد
مباحثات امام رضا عليهالسلام با علماء اديان بدون تضلع در علوم عقلي و برهاني قابل فهم نيست
عقل و برهان مبناي حجيت علوم نقلي هستند
قائل شدن به لزوم تحقيق در اصول دين با منع كردن از مراجعه به علوم عقلي و برهاني ناسازگار است
غايت دين توحيد است و توحيد امري بس عميق و دقيق است و بدون مجاهدتهاي فكري و روحي نميتوان بدان رسيد
برخي بزرگان مسائل اعتقادي را بياهميت ميشمارند و اين خسارتي بس عظيم است
روايات شيعه دائرة المعارفي از مسائل دقيق اعتقادي و عقلي است و علوم عقلي راهگشاي اين منبع عظيم است
منابع ديني سراسر پر از ترغيب و دعوت به تفكر و تعقل و برهان است، پرداختن به علوم عقلي نه تنها بدعت نيست بلكه براساس توصيه و راهبري دين است
منع و انتقاد ائمه معصومين نسبت به صوفيه و اهل قياس مربوط به جلوگيري از فرقههاي گمراه بوده است نه رد تهذيب نفس و تفكر اصيل
حكماي اسلام مدافعان شريعت و حافظان دين بودهاند، اسفار اربعه ملاصدرا از مفاخر جهان اسلام است
وجود اختلاف نظر ميان فلاسفه و حكماء دليل خطا و بطلان طريق نميتواند باشد، امام معصوم راهبر انسان به سوي خداست و نهايت سير انسان به سوي خداوند است نه به سوي امام معصوم
هدف انسان در هستي وصول به خداوند است و طريق حركت منحصر به امام معصوم است
وجود امام زمان عجلاللهتعالي فرجه مرآتي است نه استقلالي، كثرات عالم تنافياي با وحدت ذات الهي ندارند
خواستن از خدا از غير طريق امام غلط است و خواستن از امام بصورت استقلالي نيز غلط استچ
سرّ جمع بين وحدت و كثرت به تجلي و ظهور دانستن مخلوقات است، سعه وجودي ائمه معصومين موجب تجلي بيشتر خداوند در آنهاست
توجه استقلالي به امام زمان در حقيقت پذيرش عقيده طائفه شيخيه است، پذيرش وجود استقلالي براي امام موجب شرك است
مذهب وهابيه به جبر و مذهب شيخيه به تفويض گرايش دارند، ديدار امام زمان را براي لقاء خدا بايد خواست
داستان تشرف سيد بحرالعلوم به محضر امام زمان ارواحنا له الفداء
محافل و مجالس توسل به امام زمان بايد براي رسيدن به توحيد و لقاء خدا باشد
لقاي امام زمان را براي لقاء خدا بايد خواست، وظيفه منتظران حضرت تهذيب نفس براي دستيابي به قابليت لقاء باطن حضرت است
راه تشرف به محضر باطني حضرت باز است و نياز به تهذيب نفس دارد
حواشي علامه مولف قدسسره كه در حاشيه كتاب پرواز روح نوشته شده است
معرفي و راهنما
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است. info@maarefislam.net