بسم الله الرحمن الرحيم
پايگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
فهرست :
صفحه شروع خطبه تفسیر آیه مودة، «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» دریافت اجر و پاداش، حریّت و آزادی را از پیامبران سلب می کند آیات وارده دربارۀ عدم دریافت مزد و پاداش توسّط پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله راه خدا همان مودّت ذوی القربی است وصول به مقام توحيد الهی فقط در سایه مودت بذوی القربی حاصل خواهد شد چگونه خداوند مودت به ذی القربی را نتیجه و حاصل و مزد رسالت قرار داده است؟ محبت، عبارت است از جاذبه نفس و کشش روحی حبیب نسبت به محبوب ارتباط محب با محبوب در نفس، بدون رابطه مادی و حسّی طلوع و ظهور صفات محبوب در حبیب دین اسلام میزان صحت اعمال را بر معیار محبت اندازه گیری کرده است عشق به معصومین انسان را به افق فکری آنها نزدیک می کند محبت استقلالی به غیر خدا شدیداً در قرآن مورد انتقاد قرار گرفته است، آیات ناهیه در مورد محبّت به غیر خد آیات تمجید از محبین به خدا و اولیای خد محبت به دشمنان خدا و رسول، زمینه ایمان را از انسان خالی می کند اصل حب و بغض در روایات به حد تواتر و از اصول دین است روایات امام صادق علیه السلام دربارۀ حب و بغض فی الله روایت امام باقر علیه السلام دربارۀ حب و بغض فی الله خطاب خداوند به حضرت موسی دربارۀ حب و بغض فی الله به عنوان بهترین اعمال محبّت نسبت به آل محمّد صلوات الله علیهم در کلام حضرت رضا و حضرت باقر علیهما السّلام کلام امام محمد باقر علیه السلام به مرد خراسانی در باره حقیقت دین محبّت مرد بیابانی به خدا و رسولش، و کلام پیامبر صلّی الله علیه و آله دربارۀ معیّت محّب با محبوب معانی مختلف قربی از تفاسیر اهل تسنن ردّ علامه طباطبایی در المیزان بر تفاسیر اهل سیّت در مورد معنای قرابت نظر آلوسی در روح المعانی در باره «مودة فی القربی» و نقد آن انگیزۀ دعوت پیامبر فقط امر خدا بوده است نه قرابت نظر فخر رازی در مورد مودّت و ردّ آن قربی به معنای قرابت مردم با یکدیگر و ردّ آن توسّط آیه «لا تَجدُ قُومًا یُؤمنُونَ باللهِ وَ الیَومِ الأخر ...» معانی ارائه شده توسّط اهل سنّت شاهدی ندارد با توجّه به روایات متواتر، مراد از «مودّة فی القربی» همان موالات اهل بیت علیهم السلام است علّت عدم انفکاک قرآن و عترت آنستکه فقط اهل بیت حامل علوم حضرت رسول و حامل اسرار قرآن هستند تفسیر آیه مودّة فی القربی به اهل بیت، منافاتی با شن پیغمبر اکرم ندارد ادله نخواستن اجر و مزد توسط پیامبران قبول نکردن و برگرداندن اموال اهدایی مردم مدینه توسط پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله روایت امیر المومنین در باره سوره های «حم» و خاندان رسالت روایت «...أنا و علیّ من شجرة واحدة...» از پیغمبر گرامی اسلم صلّی الله علیه وآله استدلال امام سجّاد علیه السّلام به آیه مودّت در شام اشعار امّ لقمان دختر عقیل بن أبی طالب در رثاء سیّد الشّهداء علیه السّلم ، اشاره به آیه مودّت زمخشری در هر صورت آیه مودّت را به أهل بیت تفسیر میکند مسلمین باید اهل بیت را محلّ محبّت خود قرار دهند توضیح دربارۀ روایت «مَثَلُ هل بیتی فیکم کمَثل سفینة نوح . . .» روایاتی دربارۀ نسبت پیغمبر أکرم و أمیرالمؤمنین و هل بیت سلام الله علیهم أجمعین حاملان لواء ولایت و مقام محمود کلام فخر رازی و آلوسی در روایت «اصحابی کالنجوم بیّهم اقتدیتم اهتدیتم» و ردّ آن روایتی از قول مرحوم مجلسی در باره هادی بودن امیر المومنین علیه السلام ردّ علامه مجلسی بر روایت جعلی اصحابی کالنّجوم... آیات وارده در متابعت منحصر از انبیاء و ائمه معصومین و اولیای مقرّبین علیهم السّلام خداوند افرادی را که از هوای نفس خود تبعیت کنند گمراهترین افراد بشر میداند روایات دالّه بر عظمت روح و علوّ بعضی از صحابه و ضعف ایمان بعضی دیگر کلام امیر المومنین علیه السّلام دربارۀ اصحاب پیغمبر و خصوصیّتهای آنه کلام امیر المومنین علیه السلام و گریه آن حضرت در فراق اصحاب خاص خود ایمان ظاهری بعضی از صحابه در تفسیر آیه و إذا رو تجارةً و لهوًا... شأن نزول آيه و ذا رأوا تجارةً و لهوًا انفضّوا ليها و تركوك قائم آياتي در شيوه رفتاري منافقين در مواقع ترس و جنگ دعوت پيامبر از اصحاب براي نبرد با عمروبن عبدود و عدم اجابت آنان جريان توطئه قتل پيامبر هنگام مراجعت از غزوه تبوك جريان فرار اصحاب در جنگ حنين اذيّتهايي كه برخي اصحاب بر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله روا داشتند جواب از یک توّهم در مورد روايت ان اصحابي كالنّجوم نفرين پيامبر اكرم بر كسانيكه راه بعد از او را تغيير دادند مجازات بدعتها و انحرافاتي كه در دين درست كردهاند كم بودن تعداد اصحابي از پيامبر اكرم كه اهل نجات باشند کلام تفتازانی : ليس كل صحابيّ معصوم روايت ان اصحابي كالنجوم جعلي و از چهار جهت مورد نقد است اهل بيت عليهمالسّلام مانند كشتي نوح، بشريّت را از طوفان هلاکت نجات داده و به مقصود ميرسانند تشبيه اهل بيت به كشتي نوح كه مسافران خود را به سر منزل مقصود رساند مصداق آيه تطهير فقط ائمه اثني عشر هستند روايت انّ اصحابي كالنجوم خودش نافي خودش است روايات مربوط به جايگاه حضرت زهراء سلام الله علیها نزد پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله منع ارث فاطمه زهراء سلاماللهعليه توسّط خليفه تحریف ترمذي در تاريخ براي اعتذار از جانب خلفاء نسبت به رفتارشان با فاطمه زهراء سلاماللهعليه ممانعت اسماء بنت عميس از ورود زنان پيامبر بر جنازۀ فاطمه زهراء سلامالله عليه روايت پيامبر در آثار محبّت آل محمّد صلّياللهعليه و آله مقصود از «آل» در كلام پيامبر؛ أمیرالمؤمنين، فاطمه زهراء ، حسن و حسين عليهمالسّلام هستند اشعار شافعي در منقبت اهل بيت عليهمالسلم و موّدت به ایشان كلام امام حسن مجتبي عليهالسّلام در خطبه بعد از شهادت أمیرالمؤمنين عليهالسّلام شكايت أميرالمؤمنين به پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله از حسد مردم مقصود از «من یقترف حسنة ...» محبّت هلبيت پيامبر علیهم السلام است یکی از علل بلاهايي كه بر سر مسلمين آمد، اعتماد بيجاي آنها بر منقولات صدر اول صحابه پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله بود مقصود از قربی فقط ائمّه طاهرين علیهم السّلام هستند جريان كشاندن اميرالمومنين عليهالسلام به مسجد براي بيعت با خليفه ، و حالات و کلمات حضرت زهرا سلام الله علیه قصيده اُزري در رثاء حضرت زهراء سلاماللهعليه مصداق آيه مودّت، علي و فاطمه و حسن و حسين عليهمالسّلام هستند أشعار منقول از ابن صبّاغ مالكي و ابن جبير در منقبت اهل بيت عليهمالسّلام تأويل آيه اهدنا الصّراط المستقيم، راه محمّد و آل او علیهم السلام است نقل جريان غدير از زبان زيدبن ارقم تأويل آيه وقفوهم انّهم مسئولون ، سؤال از ولايت أمیرالمؤمنين عليهالسّلام است لاينفع عبداً عملُه الّا بمعرفة حقّنا تمام كارهاي خير با بغض أميرالمؤمنين عليهالسّلام بيفايده است مبغضين أميرالمؤمنين عليهالسّلام هر چند نمازگزار و روزهدار هم باشند جهنّمي خواهند بود كلام ابن عبّاس دربرابر دشمنان أمیرالمؤمنين عليهالسّلام گفتگوي ابن عبّاس با جلودار مرکبش دربارۀ رفتار و هويّت دشمنان اهل بيت علیهم السلام جريان آتش زدن درب خانه حضرت زهراء سلام الله عليه علّت نيامدن أمیرالمؤمنين عليهالسّلام به سقيفه حضرت زهراء عليها السّلام پاسخ سلام شيخين را نداد مناشدۀ حضرت زهراء سلام الله عليها با ابوبكر و عمر هفت صحابياي كه خلائق به بركت وجود آنها روزي ميخورند تاكيد حكيم بر امر كوچك نشاندهنده وجود سرّي در آن است توجّه به قرائن جزئي كه بيانگر سرمنشأهاي كلّي است ضروري است رباخواري موجب تغيير هويّت انساني ميشود ربا مانند آتشي است كه فراگير شده و همه جا را ميسوزاند تيزبيني قرآن در اثرات مخرّب رب منطق اسلام دوستي و ارتباط قلبي با كفّار را غلط ميداند دوستي و ارتباط قلبي با هر چيزي موجب شكل گرفتن افكار و روحيات انسان براساس آن چيز ميشود نبوّت براي استكمال نفوس بشري است و فقط ولايت اهل بيت توان ادامه اين راه را دارد مسأله مودّت أهل بيت تنها يك مسله اجتماعي نيست بلكه برقراري ارتباط با عوالم ملكوت است ارتباط قلبي با اهل بيت نزديكترين راه سعادت است، و به همين جهت مزد رسالت شمرده شده است طهارت و حقّانيّت اهل بيت موجب نجات مردم است روايت المرء مع من احبّ روحيّه رأفت و عطوفت و بزرگواري در مواليان ائمّه آشكار و روحيّه خشونت و سختي در مخالفان آنها مشهود است گفتار حضرت امام صادق عليهالسّلام دربارۀ تفسير آيه مودّت گفتار حضرت امام رضا عليهالسّلام دربارۀ آيه اصطفاء و مودت اهل بيت نقد تفسير آيه مودّت به مودّت عام نسبت به طائفه قريش اشعاري كه آتش زدن درب خانه فاطمه زهراء سلاماللهعليها را از افتخارات خليفه شمرده است جريان محصور شدن محمدبن حنفيه و بنيهاشم توسط عبدالله بن زبير گفتگوي حضرت زهراء و عمر در پشت درب خانه اعتراف ابنابيالحديد نسبت به غضب و خشم فاطمه زهراء سلاماللهعليها بر شيخين رفتار شيخين با فاطمه زهراء سلام الله عليها گناه كبيره بوده است شأن نزول آيه مودّت جز هفت نفر ياران خاصّ رسول خدا صلّی الله عليه وآله، ديگران به آيه مودّت عمل نكردند حسن و قبح افعال براساس تناسب آن با سعادت انسان سنجيده ميشود حصول كمال جز با ارتباط قلبي با ارواح طيب و طاهر معصومين علیهم السلام ممكن نيست به استناد آيه مودّت متخلف از دستور مودّت أهل بيت متخلّف از رسالت پيامبر است اعتراض منافقين امّت به دستور مودّت أهل بیت علیهم السّلام تأويل آيه يحقّ الحقّ بكلماته اين است كه خداوند ولايت اهل بيت علیهم السلام را در دل مواليان آنها تثبيت ميكند روایت امام باقر علیه السّلام دربارۀ شأن نزول آيه مودّت اعتراض منافقين به آیه مودّت آيه مودّت و سه آيه بعدي دربارۀ أهل بيت علیهم السلام نازل شده است اشعار فرزدق در محبّت اهل بيت علیهم السّلام اشكالات مخالفين نسبت به آيه مودّت خطاب آيه مودّت به مهاجرين و انصار از مسلمين است نه به كفّار اشكالات دیگری نسبت به آيه مودّت نقد بر شامل شدن آيه مودت نسبت به حسنين علیهما السّلام و پاسخ آن قرار گرفتن آيه مودّت در سورۀ شوری که مکّی است منافاتی با مدنی بودن آیه ندارد آيه مودّت تا قيامت زنده است و مصداق دارد اِخبار رسول خدا صليالله عليه و آله از جريانات بعد از خود اشكالاتي كه عامّه در أدلّه ولايت أمیرالمؤمنين ميكنند ناشي از عناد در برابر حق است كيفيّت مباهله اي كه امام صادق عليه السّلام دستور دادهاند برخي از معاندین آيه مودّت را منسوخ ميدانند عدم تنافي ميان آيه ماسئلتكم من أجر فهو لكم و ميان آيه مودّت تأويلهاي علماء عامّه در آيه مودّت براي توجيه كارهايي است كه خلفاء نسبت به اهل بيت پيامبر علیهم السّلام روا داشتهاند حقيقت اسلام، روح پيامبر و اقوال و افعال اوست؛ و به صرف صحابي پيامبر بودن نميتوان حقانيّت فرد را امضاء كرد جريان آتش زدن درب خانه فاطمه زهراء سلاماللهعليه علّت معاف شدن قنفذ از پرداخت جريمه در زمان خلافت عمر تازیانه زدن عمر زنان را در جريان مرگ زینب دختر رسول خدا صلي الله عليه و آله ، و نهی حضرت او را سنگدلي خليفه در مرگ رقيه دختر رسول خدا صليالله عليه و آله و جلوگيري حضرت از رفتار او پشيماني ابوبكر در هنگام مرگ بر تعرّض به خانه فاطمه زهراء عليهاالسّلام أشعار حضرت زهراء سلاماللهعليها در رثاء پيامبر اكرم صلّیاللهعليهوآله روايت حب علي حسنة لاتضر معها سيئة کلام علامه مؤلّف قدس سرّه دربارۀ نكاتي از كتاب الكلمة الغراء في تفضيل الزهراء سلاماللهعليه رواياتي از فصول المهمة در مودّت اهل بيت
صفحه شروع
خطبه
تفسیر آیه مودة، «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»
دریافت اجر و پاداش، حریّت و آزادی را از پیامبران سلب می کند
آیات وارده دربارۀ عدم دریافت مزد و پاداش توسّط پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله
راه خدا همان مودّت ذوی القربی است
وصول به مقام توحيد الهی فقط در سایه مودت بذوی القربی حاصل خواهد شد
چگونه خداوند مودت به ذی القربی را نتیجه و حاصل و مزد رسالت قرار داده است؟
محبت، عبارت است از جاذبه نفس و کشش روحی حبیب نسبت به محبوب
ارتباط محب با محبوب در نفس، بدون رابطه مادی و حسّی
طلوع و ظهور صفات محبوب در حبیب
دین اسلام میزان صحت اعمال را بر معیار محبت اندازه گیری کرده است
عشق به معصومین انسان را به افق فکری آنها نزدیک می کند
محبت استقلالی به غیر خدا شدیداً در قرآن مورد انتقاد قرار گرفته است، آیات ناهیه در مورد محبّت به غیر خد
آیات تمجید از محبین به خدا و اولیای خد
محبت به دشمنان خدا و رسول، زمینه ایمان را از انسان خالی می کند
اصل حب و بغض در روایات به حد تواتر و از اصول دین است
روایات امام صادق علیه السلام دربارۀ حب و بغض فی الله
روایت امام باقر علیه السلام دربارۀ حب و بغض فی الله
خطاب خداوند به حضرت موسی دربارۀ حب و بغض فی الله به عنوان بهترین اعمال
محبّت نسبت به آل محمّد صلوات الله علیهم در کلام حضرت رضا و حضرت باقر علیهما السّلام
کلام امام محمد باقر علیه السلام به مرد خراسانی در باره حقیقت دین
محبّت مرد بیابانی به خدا و رسولش، و کلام پیامبر صلّی الله علیه و آله دربارۀ معیّت محّب با محبوب
معانی مختلف قربی از تفاسیر اهل تسنن
ردّ علامه طباطبایی در المیزان بر تفاسیر اهل سیّت در مورد معنای قرابت
نظر آلوسی در روح المعانی در باره «مودة فی القربی» و نقد آن
انگیزۀ دعوت پیامبر فقط امر خدا بوده است نه قرابت
نظر فخر رازی در مورد مودّت و ردّ آن
قربی به معنای قرابت مردم با یکدیگر و ردّ آن توسّط آیه «لا تَجدُ قُومًا یُؤمنُونَ باللهِ وَ الیَومِ الأخر ...»
معانی ارائه شده توسّط اهل سنّت شاهدی ندارد
با توجّه به روایات متواتر، مراد از «مودّة فی القربی» همان موالات اهل بیت علیهم السلام است
علّت عدم انفکاک قرآن و عترت آنستکه فقط اهل بیت حامل علوم حضرت رسول و حامل اسرار قرآن هستند
تفسیر آیه مودّة فی القربی به اهل بیت، منافاتی با شن پیغمبر اکرم ندارد
ادله نخواستن اجر و مزد توسط پیامبران
قبول نکردن و برگرداندن اموال اهدایی مردم مدینه توسط پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله
روایت امیر المومنین در باره سوره های «حم» و خاندان رسالت
روایت «...أنا و علیّ من شجرة واحدة...» از پیغمبر گرامی اسلم صلّی الله علیه وآله
استدلال امام سجّاد علیه السّلام به آیه مودّت در شام
اشعار امّ لقمان دختر عقیل بن أبی طالب در رثاء سیّد الشّهداء علیه السّلم ، اشاره به آیه مودّت
زمخشری در هر صورت آیه مودّت را به أهل بیت تفسیر میکند
مسلمین باید اهل بیت را محلّ محبّت خود قرار دهند
توضیح دربارۀ روایت «مَثَلُ هل بیتی فیکم کمَثل سفینة نوح . . .»
روایاتی دربارۀ نسبت پیغمبر أکرم و أمیرالمؤمنین و هل بیت سلام الله علیهم أجمعین حاملان لواء ولایت و مقام محمود
کلام فخر رازی و آلوسی در روایت «اصحابی کالنجوم بیّهم اقتدیتم اهتدیتم» و ردّ آن
روایتی از قول مرحوم مجلسی در باره هادی بودن امیر المومنین علیه السلام
ردّ علامه مجلسی بر روایت جعلی اصحابی کالنّجوم...
آیات وارده در متابعت منحصر از انبیاء و ائمه معصومین و اولیای مقرّبین علیهم السّلام
خداوند افرادی را که از هوای نفس خود تبعیت کنند گمراهترین افراد بشر میداند
روایات دالّه بر عظمت روح و علوّ بعضی از صحابه و ضعف ایمان بعضی دیگر
کلام امیر المومنین علیه السّلام دربارۀ اصحاب پیغمبر و خصوصیّتهای آنه
کلام امیر المومنین علیه السلام و گریه آن حضرت در فراق اصحاب خاص خود
ایمان ظاهری بعضی از صحابه در تفسیر آیه و إذا رو تجارةً و لهوًا...
شأن نزول آيه و ذا رأوا تجارةً و لهوًا انفضّوا ليها و تركوك قائم
آياتي در شيوه رفتاري منافقين در مواقع ترس و جنگ
دعوت پيامبر از اصحاب براي نبرد با عمروبن عبدود و عدم اجابت آنان
جريان توطئه قتل پيامبر هنگام مراجعت از غزوه تبوك
جريان فرار اصحاب در جنگ حنين
اذيّتهايي كه برخي اصحاب بر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله روا داشتند
جواب از یک توّهم در مورد روايت ان اصحابي كالنّجوم
نفرين پيامبر اكرم بر كسانيكه راه بعد از او را تغيير دادند
مجازات بدعتها و انحرافاتي كه در دين درست كردهاند
كم بودن تعداد اصحابي از پيامبر اكرم كه اهل نجات باشند
کلام تفتازانی : ليس كل صحابيّ معصوم
روايت ان اصحابي كالنجوم جعلي و از چهار جهت مورد نقد است
اهل بيت عليهمالسّلام مانند كشتي نوح، بشريّت را از طوفان هلاکت نجات داده و به مقصود ميرسانند
تشبيه اهل بيت به كشتي نوح كه مسافران خود را به سر منزل مقصود رساند
مصداق آيه تطهير فقط ائمه اثني عشر هستند
روايت انّ اصحابي كالنجوم خودش نافي خودش است
روايات مربوط به جايگاه حضرت زهراء سلام الله علیها نزد پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله
منع ارث فاطمه زهراء سلاماللهعليه توسّط خليفه
تحریف ترمذي در تاريخ براي اعتذار از جانب خلفاء نسبت به رفتارشان با فاطمه زهراء سلاماللهعليه
ممانعت اسماء بنت عميس از ورود زنان پيامبر بر جنازۀ فاطمه زهراء سلامالله عليه
روايت پيامبر در آثار محبّت آل محمّد صلّياللهعليه و آله
مقصود از «آل» در كلام پيامبر؛ أمیرالمؤمنين، فاطمه زهراء ، حسن و حسين عليهمالسّلام هستند
اشعار شافعي در منقبت اهل بيت عليهمالسلم و موّدت به ایشان
كلام امام حسن مجتبي عليهالسّلام در خطبه بعد از شهادت أمیرالمؤمنين عليهالسّلام
شكايت أميرالمؤمنين به پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله از حسد مردم
مقصود از «من یقترف حسنة ...» محبّت هلبيت پيامبر علیهم السلام است
یکی از علل بلاهايي كه بر سر مسلمين آمد، اعتماد بيجاي آنها بر منقولات صدر اول صحابه پيامبر اكرم صلياللهعليه و آله بود
مقصود از قربی فقط ائمّه طاهرين علیهم السّلام هستند
جريان كشاندن اميرالمومنين عليهالسلام به مسجد براي بيعت با خليفه ، و حالات و کلمات حضرت زهرا سلام الله علیه
قصيده اُزري در رثاء حضرت زهراء سلاماللهعليه
مصداق آيه مودّت، علي و فاطمه و حسن و حسين عليهمالسّلام هستند
أشعار منقول از ابن صبّاغ مالكي و ابن جبير در منقبت اهل بيت عليهمالسّلام
تأويل آيه اهدنا الصّراط المستقيم، راه محمّد و آل او علیهم السلام است
نقل جريان غدير از زبان زيدبن ارقم
تأويل آيه وقفوهم انّهم مسئولون ، سؤال از ولايت أمیرالمؤمنين عليهالسّلام است
لاينفع عبداً عملُه الّا بمعرفة حقّنا
تمام كارهاي خير با بغض أميرالمؤمنين عليهالسّلام بيفايده است
مبغضين أميرالمؤمنين عليهالسّلام هر چند نمازگزار و روزهدار هم باشند جهنّمي خواهند بود
كلام ابن عبّاس دربرابر دشمنان أمیرالمؤمنين عليهالسّلام
گفتگوي ابن عبّاس با جلودار مرکبش دربارۀ رفتار و هويّت دشمنان اهل بيت علیهم السلام
جريان آتش زدن درب خانه حضرت زهراء سلام الله عليه
علّت نيامدن أمیرالمؤمنين عليهالسّلام به سقيفه
حضرت زهراء عليها السّلام پاسخ سلام شيخين را نداد
مناشدۀ حضرت زهراء سلام الله عليها با ابوبكر و عمر
هفت صحابياي كه خلائق به بركت وجود آنها روزي ميخورند
تاكيد حكيم بر امر كوچك نشاندهنده وجود سرّي در آن است
توجّه به قرائن جزئي كه بيانگر سرمنشأهاي كلّي است ضروري است
رباخواري موجب تغيير هويّت انساني ميشود
ربا مانند آتشي است كه فراگير شده و همه جا را ميسوزاند
تيزبيني قرآن در اثرات مخرّب رب
منطق اسلام دوستي و ارتباط قلبي با كفّار را غلط ميداند
دوستي و ارتباط قلبي با هر چيزي موجب شكل گرفتن افكار و روحيات انسان براساس آن چيز ميشود
نبوّت براي استكمال نفوس بشري است و فقط ولايت اهل بيت توان ادامه اين راه را دارد
مسأله مودّت أهل بيت تنها يك مسله اجتماعي نيست بلكه برقراري ارتباط با عوالم ملكوت است
ارتباط قلبي با اهل بيت نزديكترين راه سعادت است، و به همين جهت مزد رسالت شمرده شده است
طهارت و حقّانيّت اهل بيت موجب نجات مردم است
روايت المرء مع من احبّ
روحيّه رأفت و عطوفت و بزرگواري در مواليان ائمّه آشكار و روحيّه خشونت و سختي در مخالفان آنها مشهود است
گفتار حضرت امام صادق عليهالسّلام دربارۀ تفسير آيه مودّت
گفتار حضرت امام رضا عليهالسّلام دربارۀ آيه اصطفاء و مودت اهل بيت
نقد تفسير آيه مودّت به مودّت عام نسبت به طائفه قريش
اشعاري كه آتش زدن درب خانه فاطمه زهراء سلاماللهعليها را از افتخارات خليفه شمرده است
جريان محصور شدن محمدبن حنفيه و بنيهاشم توسط عبدالله بن زبير
گفتگوي حضرت زهراء و عمر در پشت درب خانه
اعتراف ابنابيالحديد نسبت به غضب و خشم فاطمه زهراء سلاماللهعليها بر شيخين
رفتار شيخين با فاطمه زهراء سلام الله عليها گناه كبيره بوده است
شأن نزول آيه مودّت
جز هفت نفر ياران خاصّ رسول خدا صلّی الله عليه وآله، ديگران به آيه مودّت عمل نكردند
حسن و قبح افعال براساس تناسب آن با سعادت انسان سنجيده ميشود
حصول كمال جز با ارتباط قلبي با ارواح طيب و طاهر معصومين علیهم السلام ممكن نيست
به استناد آيه مودّت متخلف از دستور مودّت أهل بيت متخلّف از رسالت پيامبر است
اعتراض منافقين امّت به دستور مودّت أهل بیت علیهم السّلام
تأويل آيه يحقّ الحقّ بكلماته اين است كه خداوند ولايت اهل بيت علیهم السلام را در دل مواليان آنها تثبيت ميكند
روایت امام باقر علیه السّلام دربارۀ شأن نزول آيه مودّت
اعتراض منافقين به آیه مودّت
آيه مودّت و سه آيه بعدي دربارۀ أهل بيت علیهم السلام نازل شده است
اشعار فرزدق در محبّت اهل بيت علیهم السّلام
اشكالات مخالفين نسبت به آيه مودّت
خطاب آيه مودّت به مهاجرين و انصار از مسلمين است نه به كفّار
اشكالات دیگری نسبت به آيه مودّت
نقد بر شامل شدن آيه مودت نسبت به حسنين علیهما السّلام و پاسخ آن
قرار گرفتن آيه مودّت در سورۀ شوری که مکّی است منافاتی با مدنی بودن آیه ندارد
آيه مودّت تا قيامت زنده است و مصداق دارد
اِخبار رسول خدا صليالله عليه و آله از جريانات بعد از خود
اشكالاتي كه عامّه در أدلّه ولايت أمیرالمؤمنين ميكنند ناشي از عناد در برابر حق است
كيفيّت مباهله اي كه امام صادق عليه السّلام دستور دادهاند
برخي از معاندین آيه مودّت را منسوخ ميدانند
عدم تنافي ميان آيه ماسئلتكم من أجر فهو لكم و ميان آيه مودّت
تأويلهاي علماء عامّه در آيه مودّت براي توجيه كارهايي است كه خلفاء نسبت به اهل بيت پيامبر علیهم السّلام روا داشتهاند
حقيقت اسلام، روح پيامبر و اقوال و افعال اوست؛ و به صرف صحابي پيامبر بودن نميتوان حقانيّت فرد را امضاء كرد
جريان آتش زدن درب خانه فاطمه زهراء سلاماللهعليه
علّت معاف شدن قنفذ از پرداخت جريمه در زمان خلافت عمر
تازیانه زدن عمر زنان را در جريان مرگ زینب دختر رسول خدا صلي الله عليه و آله ، و نهی حضرت او را
سنگدلي خليفه در مرگ رقيه دختر رسول خدا صليالله عليه و آله و جلوگيري حضرت از رفتار او
پشيماني ابوبكر در هنگام مرگ بر تعرّض به خانه فاطمه زهراء عليهاالسّلام
أشعار حضرت زهراء سلاماللهعليها در رثاء پيامبر اكرم صلّیاللهعليهوآله
روايت حب علي حسنة لاتضر معها سيئة
کلام علامه مؤلّف قدس سرّه دربارۀ نكاتي از كتاب الكلمة الغراء في تفضيل الزهراء سلاماللهعليه
رواياتي از فصول المهمة در مودّت اهل بيت
معرفي و راهنما
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است. info@maarefislam.net