بسم الله الرحمن الرحيم
پايگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
فهرست :
رساله روزه
خلاصة مواعظ روز اوّل ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
تفسير آية : يَا أيُّهَا الَذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيَام معني صحيح تقوي روزه در درجات اوّليّة تحصيل ملکة تقوي قرار دارد روزه حقيقي متن «خطبة شعبانيّه» : خطبة رسول خدا صلّي الله عليه وآله در آخر شعبان المعظّم در مورد ماه مبارك رمضان تتمّة خطبة شعبانيّه
تفسير آية : يَا أيُّهَا الَذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيَام
معني صحيح تقوي
روزه در درجات اوّليّة تحصيل ملکة تقوي قرار دارد
روزه حقيقي
متن «خطبة شعبانيّه» : خطبة رسول خدا صلّي الله عليه وآله در آخر شعبان المعظّم در مورد ماه مبارك رمضان
تتمّة خطبة شعبانيّه
خلاصة مواعظ روز دوّم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
منزلگاه حقيقي انسان منزل تقوي است ، و روزه از ستونهاي عظيم تقوي است بيان هفت اثر از آثار تقوي نتيجة روزه حصول ملكه تقوي است ، و لذا روزه دار مشمول رحمت پروردگار است معني روايت : الصّومُ لي وأنا اُجزي به حكمت استناد روزه به خداوند مراد از صبر در آية : استَعينوا بالصّبر و الصّلوه ، روزه است تأثير روزه در برآورده شدن حوائج مهلت خواستن سيّد الشّهداء عليه السّلام شب عاشورا را براي عبادت پروردگار گفتگوي سيّدالشّهداء عليهالسلام با حضرت زينب در شب عاشوراء
منزلگاه حقيقي انسان منزل تقوي است ، و روزه از ستونهاي عظيم تقوي است
بيان هفت اثر از آثار تقوي
نتيجة روزه حصول ملكه تقوي است ، و لذا روزه دار مشمول رحمت پروردگار است
معني روايت : الصّومُ لي وأنا اُجزي به
حكمت استناد روزه به خداوند
مراد از صبر در آية : استَعينوا بالصّبر و الصّلوه ، روزه است
تأثير روزه در برآورده شدن حوائج
مهلت خواستن سيّد الشّهداء عليه السّلام شب عاشورا را براي عبادت پروردگار
گفتگوي سيّدالشّهداء عليهالسلام با حضرت زينب در شب عاشوراء
خلاصة مواعظ روز سوّم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
بر مسافر و مريض واجب است که روزة خود را افطار کنند خداوند مشقّت و سختي در دين نگذاشته است ، و تکليف متوقّف بر وُسع است خداوند بواسطة روزه انسانها را به مقام طهارت و تجرّد دعوت كرده است شان نزول آية : اُحلَّ لَكُم ليلهَ الصّيامِ الرَّفَثُ إلي نِسآئِکم کلام رسول خدا صلّي الله عليه وآله به عديّ بن حاتم در مورد «خَيط أبيض و خيط أسود» روزه گرفتن و صدقه دادن اهل بيت عليهم السّلام ، و نزول آيات سورة هل أتي تبعيّت فضّه از اهل بيت عليهم السّلام او را به جائي رساند که آيات سورة هل أتي او را نيز شامل شد داستان فضّه و اکسير طلا ، و اعجاز أميرالمؤمنين عليه السّلام حضور فضّه در تجهيز حضرت زهراء سلام الله عليها و وداع با بدن آن حضرت
بر مسافر و مريض واجب است که روزة خود را افطار کنند
خداوند مشقّت و سختي در دين نگذاشته است ، و تکليف متوقّف بر وُسع است
خداوند بواسطة روزه انسانها را به مقام طهارت و تجرّد دعوت كرده است
شان نزول آية : اُحلَّ لَكُم ليلهَ الصّيامِ الرَّفَثُ إلي نِسآئِکم
کلام رسول خدا صلّي الله عليه وآله به عديّ بن حاتم در مورد «خَيط أبيض و خيط أسود»
روزه گرفتن و صدقه دادن اهل بيت عليهم السّلام ، و نزول آيات سورة هل أتي
تبعيّت فضّه از اهل بيت عليهم السّلام او را به جائي رساند که آيات سورة هل أتي او را نيز شامل شد
داستان فضّه و اکسير طلا ، و اعجاز أميرالمؤمنين عليه السّلام
حضور فضّه در تجهيز حضرت زهراء سلام الله عليها و وداع با بدن آن حضرت
خلاصة مواعظ روز چهارم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
اقسام سهگانة روزه : عام ، خاص ، خاصّ الخاص براي تحصيل «روزة خاص» بايد هفت امر را مراعات کرد اوّل : نگاه داشتن چشم دوّم : نگاه داشتن زبان تكثيرِ در كلام ، سبب هيجان و آشوب دل است ؛ و گفتار ناحق آثار روزه را از بين ميبرد سوّم : نگاه داشتن گوش دل بواسطة شنيدن سخن حرام از ياد خدا غافل ميشود و در افق معناي قبيح قرار ميگيرد چهارم : نگاه داشتن ديگر اعضاء بدن بايد تمام اعضاء و جوارح را از پليديها حفظ كرد تا ملكة قدسيّه در دل جاي گيرد اعضاء و جوارح ، امانتهاي خداوند هستند و بايد در راه رضاي او استفاده شوند پنجم : نگاه داشتن بطن غذاي حرام حكم سمّ قاتل را دارد ششم : خود داري از زياده روي در افطار روزه دار بايد گرسنگي و تشنگي را بچشد و قواي حيواني را تضعيف كند تا به شرف ليله القدر مشرّف گردد سلامت روح به سلامت بدن بستگي دارد و سلامت بدن در تقليل غذاست هفتم : تردّد بين خوف و رجاء ، و پرهيز از عُجب صوم خاصّ الخاص با نگهداري قلب از غير خداست که مسافر به مقصد ميرسد
اقسام سهگانة روزه : عام ، خاص ، خاصّ الخاص
براي تحصيل «روزة خاص» بايد هفت امر را مراعات کرد
اوّل : نگاه داشتن چشم
دوّم : نگاه داشتن زبان
تكثيرِ در كلام ، سبب هيجان و آشوب دل است ؛ و گفتار ناحق آثار روزه را از بين ميبرد
سوّم : نگاه داشتن گوش
دل بواسطة شنيدن سخن حرام از ياد خدا غافل ميشود و در افق معناي قبيح قرار ميگيرد
چهارم : نگاه داشتن ديگر اعضاء بدن
بايد تمام اعضاء و جوارح را از پليديها حفظ كرد تا ملكة قدسيّه در دل جاي گيرد
اعضاء و جوارح ، امانتهاي خداوند هستند و بايد در راه رضاي او استفاده شوند
پنجم : نگاه داشتن بطن
غذاي حرام حكم سمّ قاتل را دارد
ششم : خود داري از زياده روي در افطار
روزه دار بايد گرسنگي و تشنگي را بچشد و قواي حيواني را تضعيف كند تا به شرف ليله القدر مشرّف گردد
سلامت روح به سلامت بدن بستگي دارد و سلامت بدن در تقليل غذاست
هفتم : تردّد بين خوف و رجاء ، و پرهيز از عُجب
صوم خاصّ الخاص
با نگهداري قلب از غير خداست که مسافر به مقصد ميرسد
رسالة نماز
خلاصة مواعظ روز پنجم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
نماز ، راه رهائي از هياهوي افکار و خواطر است نماز اتّصال به ابديّت است ، و تا امواج خواطر آرام نشود خورشيد حقيقت جلوه نخواهد نمود نماز خلوت بنده با خداست عبارت «الصّلوهُ معراجُ المؤمن» روايت نيست (ت) فضيلت سجدة طولاني نماز ، اتّصال باطن انسان به عالم طهارت و نور است داستان روشن شدن لشکرگاه مسلمين در هنگام شبيخون کفّار ، در اثر نور نماز و قرآن اشتياق سيّدالشّهداء عليهالسّلام به نماز كلمات اصحاب با حضرت اباعبدالله الحسين عليهالسّلام در شب عاشورا
نماز ، راه رهائي از هياهوي افکار و خواطر است
نماز اتّصال به ابديّت است ، و تا امواج خواطر آرام نشود خورشيد حقيقت جلوه نخواهد نمود
نماز خلوت بنده با خداست
عبارت «الصّلوهُ معراجُ المؤمن» روايت نيست (ت)
فضيلت سجدة طولاني
نماز ، اتّصال باطن انسان به عالم طهارت و نور است
داستان روشن شدن لشکرگاه مسلمين در هنگام شبيخون کفّار ، در اثر نور نماز و قرآن
اشتياق سيّدالشّهداء عليهالسّلام به نماز
كلمات اصحاب با حضرت اباعبدالله الحسين عليهالسّلام در شب عاشورا
خلاصة مواعظ روز ششم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
نمازي كه مؤمن ميخواند بايد آثارش تا نماز بعدي براي او بماند فلسفة خطابات به پيامبر در قرآن تفسير آية : أقمِ الصّلوهَ لِدلوک الشّمسِ إلي غَسقِ الليل و قرءانَ الفَجر ... تشريع نمازهاي يوميّه در پنج نوبت «مقام محمود» به واسطة نماز به پيغمبر اكرم داده شده است تخفيف نمازهاي يوميه از پنجاه نماز به پنج نماز ، در شب معراج سؤال جناب زيد از امام سجّاد عليه السّلام دربارة سبب تخفيف خواستن رسول خدا صلّي الله عليه وآله در شب معراج بيان امام سجّاد عليه السّلام دربارة معناي «ارجِع إلي ربّک » روايت امام باقر عليه السّلام دربارة آية : إنّ الصَّلوه کانت علي المُؤمنينَ کِتاباً مَوقوتاً ؛ و قضيّة ردّ شمس براي حضرت سليمان ردّ شمس براي أميرالمؤمنين عليهالسّلام در زمان حيات رسول خدا صلّي الله عليه وآله ، و پس از رحلت آن حضرت
نمازي كه مؤمن ميخواند بايد آثارش تا نماز بعدي براي او بماند
فلسفة خطابات به پيامبر در قرآن
تفسير آية : أقمِ الصّلوهَ لِدلوک الشّمسِ إلي غَسقِ الليل و قرءانَ الفَجر ...
تشريع نمازهاي يوميّه در پنج نوبت
«مقام محمود» به واسطة نماز به پيغمبر اكرم داده شده است
تخفيف نمازهاي يوميه از پنجاه نماز به پنج نماز ، در شب معراج
سؤال جناب زيد از امام سجّاد عليه السّلام دربارة سبب تخفيف خواستن رسول خدا صلّي الله عليه وآله در شب معراج
بيان امام سجّاد عليه السّلام دربارة معناي «ارجِع إلي ربّک »
روايت امام باقر عليه السّلام دربارة آية : إنّ الصَّلوه کانت علي المُؤمنينَ کِتاباً مَوقوتاً ؛ و قضيّة ردّ شمس براي حضرت سليمان
ردّ شمس براي أميرالمؤمنين عليهالسّلام در زمان حيات رسول خدا صلّي الله عليه وآله ، و پس از رحلت آن حضرت
خلاصة مواعظ روز هفتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
رستگاري مطلق ، اختصاص به كساني دارد كه در نماز خود خشوع دارند نماز موجب وسعت نفس و خلاصي از اسارت دنيا است خشوع در نمازهاي واجب و مستحب لازم است برخي عوامل تجمّع خاطر در نماز، در روايت امام صادق عليه السّلام ابيات مرحوم بحرالعلوم در مورد حضور قلب در نماز بيان اموري مفيد براي تجمّع حواس در نماز حالات امام سجّاد عليه السّلام در نماز جريان حمّاد بن حبيب كوفي و نماز حضرت سجّاد عليهالسّلام در راه حج
رستگاري مطلق ، اختصاص به كساني دارد كه در نماز خود خشوع دارند
نماز موجب وسعت نفس و خلاصي از اسارت دنيا است
خشوع در نمازهاي واجب و مستحب لازم است
برخي عوامل تجمّع خاطر در نماز، در روايت امام صادق عليه السّلام
ابيات مرحوم بحرالعلوم در مورد حضور قلب در نماز
بيان اموري مفيد براي تجمّع حواس در نماز
حالات امام سجّاد عليه السّلام در نماز
جريان حمّاد بن حبيب كوفي و نماز حضرت سجّاد عليهالسّلام در راه حج
خلاصة مواعظ روز هشتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
نماز بهترين عمل براي رسيدن به روح دين است تجلّي «اتّصال به خدا» در نماز ، از همة اعمال عبادي ديگر قوي تر است نماز، خروج از بهيميّت و ارتقاء به عالم انسانيّت است بدون نماز ، دينداري مفهوم صحيحي ندارد خداوند هر پيغمبري را که فرستاده است او را امر به اقامة نماز نموده است آياتي که در آنها از «پيامبران و نماز» ياد شده است نقطة مقابل نماز ، کفر و شرک است نماز ، ميزان سنجش ميان ايمان و کفر است تفاوت هاي ميان نماز افراد کلام غزالي دربارة حضور قلب در نماز حالات معصومين عليهم السّلام به هنگام نماز گفتگوي امام سجّاد عليه السّلام با پيرمرد شامي
نماز بهترين عمل براي رسيدن به روح دين است
تجلّي «اتّصال به خدا» در نماز ، از همة اعمال عبادي ديگر قوي تر است
نماز، خروج از بهيميّت و ارتقاء به عالم انسانيّت است
بدون نماز ، دينداري مفهوم صحيحي ندارد
خداوند هر پيغمبري را که فرستاده است او را امر به اقامة نماز نموده است
آياتي که در آنها از «پيامبران و نماز» ياد شده است
نقطة مقابل نماز ، کفر و شرک است
نماز ، ميزان سنجش ميان ايمان و کفر است
تفاوت هاي ميان نماز افراد
کلام غزالي دربارة حضور قلب در نماز
حالات معصومين عليهم السّلام به هنگام نماز
گفتگوي امام سجّاد عليه السّلام با پيرمرد شامي
خلاصة مواعظ روز نهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
ارتقاء انسان به هريک از مراتب کمال ، موجب آمرزش و محو گناه مراتب قبل ميگردد تنزّل انسان به هريک از مراتب نقص ، موجب حَبط و نابودي حسنات مراتب از دست رفته ميگردد آيات قرآن مجيد دربارة «تکفير سيّئات» آيات قرآن مجيد دربارة «حَبط حسنات» نماز ، محو کنندة گناهان است مأمور شدن آدم أبوالبشر به نمازهاي پنجگانه ، و زائل شدن سياهي از بدن او روايات وارده در اينکه نماز ، کفّارة گناه است اميد بخش ترين آية قرآن نماز بدون ولايت ، نتيجهاي جز بُعد از پروردگار ندارد کلام حضرت امام سجّاد و حضرت زينب عليهما السّلام در هنگام عبور از شهداء کربلا خبر دادن رسول خدا صلّي الله عليه وآله از مصائب اهل بيت عليهم السّلام
ارتقاء انسان به هريک از مراتب کمال ، موجب آمرزش و محو گناه مراتب قبل ميگردد
تنزّل انسان به هريک از مراتب نقص ، موجب حَبط و نابودي حسنات مراتب از دست رفته ميگردد
آيات قرآن مجيد دربارة «تکفير سيّئات»
آيات قرآن مجيد دربارة «حَبط حسنات»
نماز ، محو کنندة گناهان است
مأمور شدن آدم أبوالبشر به نمازهاي پنجگانه ، و زائل شدن سياهي از بدن او
روايات وارده در اينکه نماز ، کفّارة گناه است
اميد بخش ترين آية قرآن
نماز بدون ولايت ، نتيجهاي جز بُعد از پروردگار ندارد
کلام حضرت امام سجّاد و حضرت زينب عليهما السّلام در هنگام عبور از شهداء کربلا
خبر دادن رسول خدا صلّي الله عليه وآله از مصائب اهل بيت عليهم السّلام
خلاصة مواعظ روز دهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
نماز ، اوّلين تأمين کنندة غرض از دستور خدا به عبادت خالصانه است اوّلين پرسش در روز قيامت ، از نماز است لزوم حفظ اوقات نماز و آداب آن رعايت آداب نماز موجب إکرام الهي به پانزده چيز ، و بيتوجّهي به آن موجب عقوبت الهي به پانزده چيز ميشود در روايات داستانهاي عجيبي از شدّت اهتمام به نماز نقل شده است نماز به جهت اهمّيّتي که دارد در هيچ حالي ساقط نميگردد کيفيّت نماز «خوف» شأن نزول آيات نماز خوف اعجاز الهي در نجات جان پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله از شمشيرِ کشيدة غورث بن حارث کيفيت نماز «مُطارده» أميرالمؤمنين عليه السّلام و اصحاب آنحضرت ، نماز را در ليلة الهرير به صورت صلوة مطارده به جا آوردند سيّد الشّهداء عليه السّلام و اصحاب آنحضرت ، نماز ظهر را در روز عاشورا به صورت صلوة خوف به جا آوردند سيّد الشّهداء عليه السّلام نماز عصر را در روز عاشورا ، در قتلگاه به جا آوردند
نماز ، اوّلين تأمين کنندة غرض از دستور خدا به عبادت خالصانه است
اوّلين پرسش در روز قيامت ، از نماز است
لزوم حفظ اوقات نماز و آداب آن
رعايت آداب نماز موجب إکرام الهي به پانزده چيز ، و بيتوجّهي به آن موجب عقوبت الهي به پانزده چيز ميشود
در روايات داستانهاي عجيبي از شدّت اهتمام به نماز نقل شده است
نماز به جهت اهمّيّتي که دارد در هيچ حالي ساقط نميگردد
کيفيّت نماز «خوف»
شأن نزول آيات نماز خوف
اعجاز الهي در نجات جان پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله از شمشيرِ کشيدة غورث بن حارث
کيفيت نماز «مُطارده»
أميرالمؤمنين عليه السّلام و اصحاب آنحضرت ، نماز را در ليلة الهرير به صورت صلوة مطارده به جا آوردند
سيّد الشّهداء عليه السّلام و اصحاب آنحضرت ، نماز ظهر را در روز عاشورا به صورت صلوة خوف به جا آوردند
سيّد الشّهداء عليه السّلام نماز عصر را در روز عاشورا ، در قتلگاه به جا آوردند
خلاصة مواعظ روز يازدهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
مراد از «صلوة وُسطي» نماز ، ذکر و دعا و قرآن است روايات وارده دربارة تضييع نماز آیات سوره مریم درباره ضایع کنندگان نماز، و روایت رسول خداصلّی الله علیه و آله در وصیّت به ابن مسعود سيّد الشّهداء عليه السّلام نماز را در روي زمين إقامه فرمود ؛ أشهدُ أنّک قد أقمتَ الصّلوة کلمات سيّد الشّهداء عليه السّلام در خطاب به شهداي کربلا
مراد از «صلوة وُسطي»
نماز ، ذکر و دعا و قرآن است
روايات وارده دربارة تضييع نماز
آیات سوره مریم درباره ضایع کنندگان نماز، و روایت رسول خداصلّی الله علیه و آله در وصیّت به ابن مسعود
سيّد الشّهداء عليه السّلام نماز را در روي زمين إقامه فرمود ؛ أشهدُ أنّک قد أقمتَ الصّلوة
کلمات سيّد الشّهداء عليه السّلام در خطاب به شهداي کربلا
خلاصة مواعظ روز دوازدهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
انسان تا مضطر نشود ، از نيروي غيبي و الهي رويگردان است دستورات اسلام ، مردم را از اسباب ظاهري بريده و به خداوند سوق ميدهد در اسلام ، براي موقعيّتها و حالات گوناگون ، نمازهاي خاصّي وارد شده است نماز آيات نماز استسقاء نماز طلب رزق نماز قضاء حوائج نماز مسافرت نماز براي رفع خوف و ناراحتي نماز شكر نماز هنگام عقد يا زفاف نماز استخاره ، و طرق مختلف آن استخارة سيّد الشّهداء عليه السّلام از پروردگار در کنار قبر رسول خدا صلّي الله عليه وآله ، قبل از خروج از مدينه
انسان تا مضطر نشود ، از نيروي غيبي و الهي رويگردان است
دستورات اسلام ، مردم را از اسباب ظاهري بريده و به خداوند سوق ميدهد
در اسلام ، براي موقعيّتها و حالات گوناگون ، نمازهاي خاصّي وارد شده است
نماز آيات
نماز استسقاء
نماز طلب رزق
نماز قضاء حوائج
نماز مسافرت
نماز براي رفع خوف و ناراحتي
نماز شكر
نماز هنگام عقد يا زفاف
نماز استخاره ، و طرق مختلف آن
استخارة سيّد الشّهداء عليه السّلام از پروردگار در کنار قبر رسول خدا صلّي الله عليه وآله ، قبل از خروج از مدينه
رساله مسجد
خلاصة مواعظ روز سيزدهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
همه جا مکان عبادت خداست ولي اثر مسجد چندين برابر است اجتماع مؤمنين براي نماز ، موجب تضاعف نيروي قلبها و در پي آمدن آثار نماز ميشود فلسفة نماز بهسوي قبله ، همانند فلسفة نماز در مسجد است مكان مسجد داراي شرافت است تفسير آية : و أقِيمُوا وُجوهَکم عِندَ کلِّ مَسجِد ... خلقت مردم در اصل فطرت ، مختلف است شان نزول آية : أجَعلتُم سِقايهَ الحآجّ و عِمارهَ المسجدِ الحَرام ... مشرکين حقّ تعمير و آباد سازي مساجد را ندارند مؤمن مسجد را در ظاهر و باطن آباد ميسازد کيفيّت ساختن مسجد پيامبر اکرم صلّي الله عليه وآله در مدينه آباداني باطني مسجد سيّد الشّهداء عليه السّلام هرچه داشت در راه خدا داد
همه جا مکان عبادت خداست ولي اثر مسجد چندين برابر است
اجتماع مؤمنين براي نماز ، موجب تضاعف نيروي قلبها و در پي آمدن آثار نماز ميشود
فلسفة نماز بهسوي قبله ، همانند فلسفة نماز در مسجد است
مكان مسجد داراي شرافت است
تفسير آية : و أقِيمُوا وُجوهَکم عِندَ کلِّ مَسجِد ...
خلقت مردم در اصل فطرت ، مختلف است
شان نزول آية : أجَعلتُم سِقايهَ الحآجّ و عِمارهَ المسجدِ الحَرام ...
مشرکين حقّ تعمير و آباد سازي مساجد را ندارند
مؤمن مسجد را در ظاهر و باطن آباد ميسازد
کيفيّت ساختن مسجد پيامبر اکرم صلّي الله عليه وآله در مدينه
آباداني باطني مسجد
سيّد الشّهداء عليه السّلام هرچه داشت در راه خدا داد
خلاصة مواعظ روزچهاردهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
ترغيب به آباداني ظاهر مساجد ، در روايات آداب ظاهري مسجد آداب باطني مسجد کسي حق ندارد براي خود جائي غير از مسجد اختيار کند قضية مسجد ضِرار و نزول آيات سورة توبه بر مسلمين لازم است از تفرقه دست بردارند و در مساجد بر اساس تقوي و توحيد و طهارت گرد آيند رواياتي در بارة كسانيكه جماعت را ترك ميكنند آداب رفتن به مسجد نهي از نماز گزاردن در مساجد ملعونه فضيلت نماز در مسجد کوفه ، غسل در نهر فرات ، و زيارت سيّد الشّهداء عليه السّلام ماجراي همساية سليمان أعمش ، و رؤياي او دربارة امان نامة زوّار حسين عليه السّلام از آتش
ترغيب به آباداني ظاهر مساجد ، در روايات
آداب ظاهري مسجد
آداب باطني مسجد
کسي حق ندارد براي خود جائي غير از مسجد اختيار کند
قضية مسجد ضِرار و نزول آيات سورة توبه
بر مسلمين لازم است از تفرقه دست بردارند و در مساجد بر اساس تقوي و توحيد و طهارت گرد آيند
رواياتي در بارة كسانيكه جماعت را ترك ميكنند
آداب رفتن به مسجد
نهي از نماز گزاردن در مساجد ملعونه
فضيلت نماز در مسجد کوفه ، غسل در نهر فرات ، و زيارت سيّد الشّهداء عليه السّلام
ماجراي همساية سليمان أعمش ، و رؤياي او دربارة امان نامة زوّار حسين عليه السّلام از آتش
نور ملکوت قرآن ( مواعظ روزهای پانزدهم تا بیست و چهارم ماه مبارک رمضان)
رساله دعا
شأن نزول آيه : و إذا سَألک عِبادي عَنّي فَإنّي قَريبٌ ... معيّت قيّوميّة پروردگار نسبت به همة موجودات معني نزديک بودن خداوند به موجودات چگونه خداوند به بندگان خويش نزديک است و آنان از او دور هستند؟ دعا ، روح عبادت و ماية اتّصال بنده به خداست روايات وارده در فضيلت دعا شريک ساختن برادران ديني در دعا ، تأثير بسياري در استجابت دعا دارد دعاء سيّد الشّهداء عليه السّلام در روز عرفه ، گنجينهاي از اسرار و معارف است همراهي ميثم تمّار با حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام در خروج شبانة آنحضرت به صحرا براي دعا و مناجات شرح حال و فضائل ميثم تمّار فضيلت عجيبي که حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام براي ميثم و نظائر او بر شمردهاند إخبار غيبي آنحضرت از کيفيّت شهادت ميثم ملاقات ميثم با امّ سلمه و ابن عبّاس در مدينه پس از مراجعت از حج شهادت ميثم به دست عبيد الله بن زياد خلاصة مواعظ روز بيست و ششم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه دعا بايستي حقيقه در خواست از خدا باشد علّت عدم استجابت دعا ، در روايات نسبت دادن هر گونه اثري به موجودات ، مجاز و عاريتي است استمداد از غير خداوند شرک است اُنس به عالم مادّه باعث فراموشي و غفلت انسان از قدرت مطلقة پروردگار ميگردد انسانِ غافل فقط در حال اضطرار ، توجّه به خداوند پيدا ميکند اختلاف حال انسان در گرفتاري و گشايش ، نشانة شرک است مؤمن در حال گرفتاري و گشايش ، اثر را از خدا دانسته و به موجودات با ديد تَبعي مينگرد فرق انسان موحّد و انسان دو بين ، فرق عالم و جاهل است بعضي از اسباب عدم استجابت دعا عديّ بن حاتم طائي ، از اصحاب بزرگوار حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام اسلام آوردن عديّ بن حاتم ، و ياري کردن او در رکاب أميرالمؤمنين و امام حسن مجتبي عليهما السّلام رد کردن عديّ بن حاتم کلام معويه را ، و توصيف او دربارة أميرالمؤمنين عليه السّلام حضور طرّماح ، فرزند عديّ بن حاتم در کربلا در رکاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام خلاصة مواعظ روز بيست و هفتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه انساني که به مقام توحيد نرسيده است ، در وقت اضطرار به خدا متوجّه شده و پس از آن در غفلت است موعظة الهي در آية سورة يونس ، نسبت به عدم توجّه به دنيا و اسباب مادّي از آداب دعا کردن «تقديم دعا» است انسان در امور جزئي و کوچک ، از خداوند غافل است قدرت لايتناهي و بسيط الهي ، نسبت به امر کوچک و بزرگ مساوي است براي امور پيش پا افتاده نيز بايد از خدا در خواست نمود آيات و روايات وارده در لزوم دعا در همه حال خداوند صداي ناله و دعاي مؤمن را دوست دارد اويس قرني ، از زهّاد ثمانيه کلمات رسول خدا صلّي الله عليه و آله در وصف اويس قرني رساندن سلام پيامبر به اويس در زمان عمر ، و کلمات اويس در جواب عمر کلمات اويس در جواب کسي که به او گفت : کيفَ حالُ ؟ شهادت اويس در رکاب أمير المؤمنين عليه السّلام در صفّين خلاصة مواعظ روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه استکبار و اظهار بينيازي نسبت به دعا ، موجب آتش است خداوند براي دشمنان خود اسباب گرفتاري فراهم نميکند تا در غفلت بمانند دعا ، عالي ترين هدية آسماني به محبّين خداست عقوبت «استدراج» براي تکذيب کنندگان آيات الهي لزوم دعاء از روي جدّ و از صميم قلب خداوند ، در وقت سالمندي و انقطاع اسباب ظاهري ، به حضرت ابراهيم و زکريّا فرزندعنايت نمود روايت وارده در اينکه دعا ، قضاء را بر مي گرداند روايت وارده در اينکه دعا ، بلاء را بر ميگرداند رُشيد هَجري ، از اصحاب سرّ حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام رُشيد هَجري از اصفياء آنحضرت و داراي علم مَنايا و بلايا بوده است کراماتي که از رشيد در زمان اختفاء از زياد بن أبيه به ظهور پيوست کيفيّت شهادت رشيد هجري به دست عبيد الله بن زياد خلاصة مواعظ روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه دعا براي بنده حال انقطاع ميآورد اولياء خدا هميشه ، بدون حاجت ظاهري ، در مناجات و راز و نيازند حال انس و مناجات حضرت امام سجّاد عليه السّلام ، نيمة شب در کنار کعبه اولياء الهي در حال انس و خلوت با خدا ، محو جمال او هستند غفلت و جهالت بنده نسبت به پروردگار ، موجب ميشود که اعمال خود را داراي ارزش بداند کلمات حضرت زين العابدين عليه السّلام در سجدة شکري که بين هر دو رکعت از نماز شب بجا ميآوردند خطبة حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام در بي ارزشي اعمال بندگان بدون نظر رحمت پروردگار روايات وارده در تعيين عبادت حقيقي از ميان سه گونه عبادت مراتب پائين طاعت ، براي مقرّبين عين گناه است محمّد بن أبيبکر ، از حوارييّن حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند : محمّد پسر من است از صلب أبيبکر نامة جامع و نافع أميرالمؤمنين عليه السّلام به محمّد بن أبيبکر در زمان ولايت او بر مصر نامة حضرت پس از شهادت محمّد بن أبيبکر بدست معويه افتاد و سالها در خزانة بني اميّه بود شهادت محمّد بن أبيبکر بدست ياران معويه ، و تأثّر شديد أميرالمؤمنين عليه السّلام سرور اهل شام به شهادت محمّد بن أبيبکر ، و کلام أميرالمؤمنين عليه السّلام منع و ملامت ابوبکر ، محمّد را در مورد ولايت أميرالمؤمنين عليه السّلام ، و اشعار تند او در جواب پدر خلاصة مواعظ روز سيام ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه دعا ، ماية توجّه و اعتناء خداست هميشه «دعاء» و «بلاء» در ارتباط با يکديگرند دعا حلقهاي از سلسلة اسباب عدم نزول بلاء است ؛ و عدم دعا حلقهاي از سلسلة اسباب نزول بلاء انسان بايد با تطهير سرّ ، نفس خويش را با نفس کلّي عالم هستي متّصل سازد علّت تغييرِ خارج و بيرون را بايستي در نفس و درون جستجو نمود عدم اخلاص و انقطاع در دعا ، موجب محروميّت از ورود در افق ارادة کلّيّة عالم ، و نزول قضاء الهي بر خلاف خواستة انسان ميگردد حتمي شدن قضاء ، به دعاء وابسته است با تمام شدن صبر ، انقطاع حاصل شده و استجابت دعا تحقّق مييابد همچنانکه نزول بلاء ، قضاء حتمي پروردگار است ؛ دعا نيز از قضاء حتمي است و دافع بلاء است قضاء الهي گرچه حتمي باشد ، مشروط به شروط خاصّي است خداوند بلاء را نازل ميکند تا حال توجّه و انقطاع براي مردم پيدا شود مقام عبد هر چه بالاتر باشد بلاء بيشتري ميبيند حديث قدسي در اينکه خداوند قسم ياد فرموده بر قطع اميد هر کس که به غير او اميد ورزد خلاصة خطبة روز عيد فطر سنة 1390 هجريّة قمريّه بازگشت و سير باطني همة موجودات به سوي خداست مؤمن و کافر هر دو به ملاقات پروردگار نائل ميشوند ، لکن مؤمن در تحت تجلّيات جمال و کافر در تحت تجلّيات جلال طريقه و روش زندگي اصحاب يمين در دنيا، و نتيجة اعمال آنها در آخرت طريقه و روش زندگي اصحاب شمال در دنيا، و نتيجة اعمال آنها در آخرت مردم در روز قيامت ، يا از حزب الله هستند يا از حزب الشّيطان حزب الله در ميان امّت پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله کساني هستند که طبق حديث ثقلين ، در تبعيّت کامل از مقام ولايت باشند کساني که از ولايت روي گرداندند ، محروم ماندند گرچه در ظاهر دائماً با پيغمبر صلّي الله عليه و آله بودند اظهار اشتياق پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله به ديدار اويس قرني ، در اثر تابش نور ملکوتي ولايت بر قلب او اويس ، عمري را در گمنامي گذراند و در آخر نيز با شهادت از دنيا رفت ملاقات هرم بن حيّان با اويس در کوفه در زمان غيبت حضرت امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشّريف ، بايد اويس گونه از نور وجود حضرتش بهره جست بايد با تزکية نفس به سرّ ولايت رسيد ؛ گرچه ظهور عمومي واقع نشود دعاي ندبه ، شِکوهاي است از قلب مؤمن در فراق انوار جمال وليّ خدا أينَ بقيّهُ الله ! خلاصة مواعظ روزچهارم ماه شوّال المكرم سنة 1390 هجريّة قمريّه ذات مقدّس پروردگار ، برتر از اسم و صفت است ولي در مراتب تعيّنات نازله ، به اسماء و صفات متعيّن ميگردد براي هر حاجتي بايد خدا را با اسمي خاص خواند اولياء الهي که در تحت انوار ذات پروردگار قرار دارند ، دعا و مسألت ندارند دعاء انبياء ، تهليل و تمجيد و تحميد است حضرت ابراهيم عليه السّلام در هنگامي که در منجنيق قرار داشت هيچ مسألتي نداشت داستان غلام مقرّب سلطان و مدهوش شدن او و برآورده شدن حاجات مردم کسي که خدا را دارد ، به هيچ چيز نياز ندارد حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در وقعة عاشورا ، دعائي براي نجات ننمودند آخرين دعاي حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام : إلهي رِضيً بقَضائِك خلاصة مواعظ روزهای يازدهم ، هجدهم و بيست و پنجم شوّال المکرّم و روز سوّم ذوالقعده الحرام شرائط و آداب دعا شرط أوّل : ملاحظة اوقات شريفه فضيلت شب و روز جمعه فضيلت ساعت اوّل از نيمة دوّم شب در روز جمعه ساعتي است که دعا در آن مستجاب است شرط دوّم : ملاحظة مکان هاي شريف شرط سوّم : ملاحظة حالات شريفه و صدقه دادن شرط چهارم : روبه قبله نمودن ، و بلند کردن دستها شرط پنجم : طرق مختلف دست برداشتن به دعا ، در روايات کلام مرحوم ابن فهد حلّي دربارة مراد از حالات مختلف دست در هنگام دعا شرط ششم : آهسته دعا کردن شرط هفتم : بدون تکلّف دعا کردن مذموم بودن تکلّف ظاهري و تکلّف باطني در هنگام دعا جواز بکار بردن کلمات متوازن و متشابه ، مشروط به اينکه به خضوع در دعا ضرر نرساند شرط هشتم : تضرّع ، خشوع ، رَغبت و رَهبت شرط نهم : جازم بودن به دعا تقديرات الهي بر حسب شدّت و ضعفِ يقين دعا کننده افاضه ميشود شرط دهم : الحاح و اصرار در دعا شرط يازدهم : حمد و ثناء الهي قبل از دعا ثناء قبل از دعا ، اعترافي است که موجب تذکّر و توجّه دعا کننده است شرط دوازدهم : صلوات فرستادن حکمت صلوات فرستادن هنگام دعا ، از نقطة نظر ظاهر و از نقطة نظر باطن شرط سيزدهم : توبه از حقّ الله و حقّ النّاس گناه ، مانع اتّصال دعا کننده به عالم معني است نفوس کساني که مورد ظلم دعا کننده واقع شدهاند ، مانع بالا رفتن دعاي او ميشود روايات وارده در مانع شدن حقوق النّاس از قبولي دعا و عبادات شرط چهاردهم : اعتراف به گناه شرط پانزدهم : توجّه و اقبال به قلب شرط شانزدهم : زودتر از موقع بلا دعا نمودن شرط هفدهم : نام بردن حاجات شرط هجدهم : عموميّت مورد دعا شرط نوزدهم : در جمع مؤمنين دعا نمودن شرط بيستم : گريه کردن در حال دعا فضيلت گريه کردن براي خدا فضيلت تشبّه به گريه شرط بيست و يکم : براي برادران ايماني دعا نمودن شرط بيست و دوّم : عدم اتّکاء به غير خدا لزوم يأس از مردم در همه حال شرط بيست و سوّم : خواندن دو رکعت نماز شرط بيست و چهارم : روزه گرفتن شرط بيست و پنجم : ملاحظة ادب دعا ادب دعا ، ملاحظة عبوديّت محضة بنده است روايت امام صادق عليه السّلام دربارة ادب دعا کلمات قصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
شأن نزول آيه : و إذا سَألک عِبادي عَنّي فَإنّي قَريبٌ ...
معيّت قيّوميّة پروردگار نسبت به همة موجودات
معني نزديک بودن خداوند به موجودات
چگونه خداوند به بندگان خويش نزديک است و آنان از او دور هستند؟
دعا ، روح عبادت و ماية اتّصال بنده به خداست
روايات وارده در فضيلت دعا
شريک ساختن برادران ديني در دعا ، تأثير بسياري در استجابت دعا دارد
دعاء سيّد الشّهداء عليه السّلام در روز عرفه ، گنجينهاي از اسرار و معارف است
همراهي ميثم تمّار با حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام در خروج شبانة آنحضرت به صحرا براي دعا و مناجات
شرح حال و فضائل ميثم تمّار
فضيلت عجيبي که حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام براي ميثم و نظائر او بر شمردهاند
إخبار غيبي آنحضرت از کيفيّت شهادت ميثم
ملاقات ميثم با امّ سلمه و ابن عبّاس در مدينه پس از مراجعت از حج
شهادت ميثم به دست عبيد الله بن زياد
خلاصة مواعظ روز بيست و ششم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
دعا بايستي حقيقه در خواست از خدا باشد
علّت عدم استجابت دعا ، در روايات
نسبت دادن هر گونه اثري به موجودات ، مجاز و عاريتي است
استمداد از غير خداوند شرک است
اُنس به عالم مادّه باعث فراموشي و غفلت انسان از قدرت مطلقة پروردگار ميگردد
انسانِ غافل فقط در حال اضطرار ، توجّه به خداوند پيدا ميکند
اختلاف حال انسان در گرفتاري و گشايش ، نشانة شرک است
مؤمن در حال گرفتاري و گشايش ، اثر را از خدا دانسته و به موجودات با ديد تَبعي مينگرد
فرق انسان موحّد و انسان دو بين ، فرق عالم و جاهل است
بعضي از اسباب عدم استجابت دعا
عديّ بن حاتم طائي ، از اصحاب بزرگوار حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام
اسلام آوردن عديّ بن حاتم ، و ياري کردن او در رکاب أميرالمؤمنين و امام حسن مجتبي عليهما السّلام رد کردن عديّ بن حاتم کلام معويه را ، و توصيف او دربارة أميرالمؤمنين عليه السّلام
حضور طرّماح ، فرزند عديّ بن حاتم در کربلا در رکاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام
خلاصة مواعظ روز بيست و هفتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
انساني که به مقام توحيد نرسيده است ، در وقت اضطرار به خدا متوجّه شده و پس از آن در غفلت است
موعظة الهي در آية سورة يونس ، نسبت به عدم توجّه به دنيا و اسباب مادّي
از آداب دعا کردن «تقديم دعا» است
انسان در امور جزئي و کوچک ، از خداوند غافل است
قدرت لايتناهي و بسيط الهي ، نسبت به امر کوچک و بزرگ مساوي است
براي امور پيش پا افتاده نيز بايد از خدا در خواست نمود
آيات و روايات وارده در لزوم دعا در همه حال
خداوند صداي ناله و دعاي مؤمن را دوست دارد
اويس قرني ، از زهّاد ثمانيه
کلمات رسول خدا صلّي الله عليه و آله در وصف اويس قرني
رساندن سلام پيامبر به اويس در زمان عمر ، و کلمات اويس در جواب عمر
کلمات اويس در جواب کسي که به او گفت : کيفَ حالُ ؟
شهادت اويس در رکاب أمير المؤمنين عليه السّلام در صفّين
خلاصة مواعظ روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
استکبار و اظهار بينيازي نسبت به دعا ، موجب آتش است
خداوند براي دشمنان خود اسباب گرفتاري فراهم نميکند تا در غفلت بمانند
دعا ، عالي ترين هدية آسماني به محبّين خداست
عقوبت «استدراج» براي تکذيب کنندگان آيات الهي
لزوم دعاء از روي جدّ و از صميم قلب
خداوند ، در وقت سالمندي و انقطاع اسباب ظاهري ، به حضرت ابراهيم و زکريّا فرزندعنايت نمود
روايت وارده در اينکه دعا ، قضاء را بر مي گرداند
روايت وارده در اينکه دعا ، بلاء را بر ميگرداند
رُشيد هَجري ، از اصحاب سرّ حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام
رُشيد هَجري از اصفياء آنحضرت و داراي علم مَنايا و بلايا بوده است
کراماتي که از رشيد در زمان اختفاء از زياد بن أبيه به ظهور پيوست
کيفيّت شهادت رشيد هجري به دست عبيد الله بن زياد
خلاصة مواعظ روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
دعا براي بنده حال انقطاع ميآورد
اولياء خدا هميشه ، بدون حاجت ظاهري ، در مناجات و راز و نيازند
حال انس و مناجات حضرت امام سجّاد عليه السّلام ، نيمة شب در کنار کعبه
اولياء الهي در حال انس و خلوت با خدا ، محو جمال او هستند
غفلت و جهالت بنده نسبت به پروردگار ، موجب ميشود که اعمال خود را داراي ارزش بداند
کلمات حضرت زين العابدين عليه السّلام در سجدة شکري که بين هر دو رکعت از نماز شب بجا ميآوردند
خطبة حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام در بي ارزشي اعمال بندگان بدون نظر رحمت پروردگار
روايات وارده در تعيين عبادت حقيقي از ميان سه گونه عبادت
مراتب پائين طاعت ، براي مقرّبين عين گناه است
محمّد بن أبيبکر ، از حوارييّن حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام
أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند : محمّد پسر من است از صلب أبيبکر
نامة جامع و نافع أميرالمؤمنين عليه السّلام به محمّد بن أبيبکر در زمان ولايت او بر مصر
نامة حضرت پس از شهادت محمّد بن أبيبکر بدست معويه افتاد و سالها در خزانة بني اميّه بود
شهادت محمّد بن أبيبکر بدست ياران معويه ، و تأثّر شديد أميرالمؤمنين عليه السّلام
سرور اهل شام به شهادت محمّد بن أبيبکر ، و کلام أميرالمؤمنين عليه السّلام
منع و ملامت ابوبکر ، محمّد را در مورد ولايت أميرالمؤمنين عليه السّلام ، و اشعار تند او در جواب پدر
خلاصة مواعظ روز سيام ماه مبارک رمضان سنة 1390 هجريّة قمريّه
دعا ، ماية توجّه و اعتناء خداست
هميشه «دعاء» و «بلاء» در ارتباط با يکديگرند
دعا حلقهاي از سلسلة اسباب عدم نزول بلاء است ؛ و عدم دعا حلقهاي از سلسلة اسباب نزول بلاء
انسان بايد با تطهير سرّ ، نفس خويش را با نفس کلّي عالم هستي متّصل سازد
علّت تغييرِ خارج و بيرون را بايستي در نفس و درون جستجو نمود
عدم اخلاص و انقطاع در دعا ، موجب محروميّت از ورود در افق ارادة کلّيّة عالم ، و نزول قضاء الهي بر خلاف خواستة انسان ميگردد
حتمي شدن قضاء ، به دعاء وابسته است
با تمام شدن صبر ، انقطاع حاصل شده و استجابت دعا تحقّق مييابد
همچنانکه نزول بلاء ، قضاء حتمي پروردگار است ؛ دعا نيز از قضاء حتمي است و دافع بلاء است
قضاء الهي گرچه حتمي باشد ، مشروط به شروط خاصّي است
خداوند بلاء را نازل ميکند تا حال توجّه و انقطاع براي مردم پيدا شود
مقام عبد هر چه بالاتر باشد بلاء بيشتري ميبيند
حديث قدسي در اينکه خداوند قسم ياد فرموده بر قطع اميد هر کس که به غير او اميد ورزد
خلاصة خطبة روز عيد فطر سنة 1390 هجريّة قمريّه
بازگشت و سير باطني همة موجودات به سوي خداست
مؤمن و کافر هر دو به ملاقات پروردگار نائل ميشوند ، لکن مؤمن در تحت تجلّيات جمال و کافر در تحت تجلّيات جلال
طريقه و روش زندگي اصحاب يمين در دنيا، و نتيجة اعمال آنها در آخرت
طريقه و روش زندگي اصحاب شمال در دنيا، و نتيجة اعمال آنها در آخرت
مردم در روز قيامت ، يا از حزب الله هستند يا از حزب الشّيطان
حزب الله در ميان امّت پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله کساني هستند که طبق حديث ثقلين ، در تبعيّت کامل از مقام ولايت باشند
کساني که از ولايت روي گرداندند ، محروم ماندند گرچه در ظاهر دائماً با پيغمبر صلّي الله عليه و آله بودند
اظهار اشتياق پيغمبر اکرم صلّي الله عليه وآله به ديدار اويس قرني ، در اثر تابش نور ملکوتي ولايت بر قلب او
اويس ، عمري را در گمنامي گذراند و در آخر نيز با شهادت از دنيا رفت
ملاقات هرم بن حيّان با اويس در کوفه
در زمان غيبت حضرت امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشّريف ، بايد اويس گونه از نور وجود حضرتش بهره جست
بايد با تزکية نفس به سرّ ولايت رسيد ؛ گرچه ظهور عمومي واقع نشود
دعاي ندبه ، شِکوهاي است از قلب مؤمن در فراق انوار جمال وليّ خدا
أينَ بقيّهُ الله !
خلاصة مواعظ روزچهارم ماه شوّال المكرم سنة 1390 هجريّة قمريّه
ذات مقدّس پروردگار ، برتر از اسم و صفت است ولي در مراتب تعيّنات نازله ، به اسماء و صفات متعيّن ميگردد
براي هر حاجتي بايد خدا را با اسمي خاص خواند
اولياء الهي که در تحت انوار ذات پروردگار قرار دارند ، دعا و مسألت ندارند
دعاء انبياء ، تهليل و تمجيد و تحميد است
حضرت ابراهيم عليه السّلام در هنگامي که در منجنيق قرار داشت هيچ مسألتي نداشت
داستان غلام مقرّب سلطان و مدهوش شدن او و برآورده شدن حاجات مردم
کسي که خدا را دارد ، به هيچ چيز نياز ندارد
حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در وقعة عاشورا ، دعائي براي نجات ننمودند
آخرين دعاي حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام : إلهي رِضيً بقَضائِك
خلاصة مواعظ روزهای يازدهم ، هجدهم و بيست و پنجم شوّال المکرّم و روز سوّم ذوالقعده الحرام
شرائط و آداب دعا
شرط أوّل : ملاحظة اوقات شريفه
فضيلت شب و روز جمعه
فضيلت ساعت اوّل از نيمة دوّم شب
در روز جمعه ساعتي است که دعا در آن مستجاب است
شرط دوّم : ملاحظة مکان هاي شريف
شرط سوّم : ملاحظة حالات شريفه و صدقه دادن
شرط چهارم : روبه قبله نمودن ، و بلند کردن دستها
شرط پنجم : طرق مختلف دست برداشتن به دعا ، در روايات
کلام مرحوم ابن فهد حلّي دربارة مراد از حالات مختلف دست در هنگام دعا
شرط ششم : آهسته دعا کردن
شرط هفتم : بدون تکلّف دعا کردن
مذموم بودن تکلّف ظاهري و تکلّف باطني در هنگام دعا
جواز بکار بردن کلمات متوازن و متشابه ، مشروط به اينکه به خضوع در دعا ضرر نرساند
شرط هشتم : تضرّع ، خشوع ، رَغبت و رَهبت
شرط نهم : جازم بودن به دعا
تقديرات الهي بر حسب شدّت و ضعفِ يقين دعا کننده افاضه ميشود
شرط دهم : الحاح و اصرار در دعا
شرط يازدهم : حمد و ثناء الهي قبل از دعا
ثناء قبل از دعا ، اعترافي است که موجب تذکّر و توجّه دعا کننده است
شرط دوازدهم : صلوات فرستادن
حکمت صلوات فرستادن هنگام دعا ، از نقطة نظر ظاهر و از نقطة نظر باطن
شرط سيزدهم : توبه از حقّ الله و حقّ النّاس
گناه ، مانع اتّصال دعا کننده به عالم معني است
نفوس کساني که مورد ظلم دعا کننده واقع شدهاند ، مانع بالا رفتن دعاي او ميشود
روايات وارده در مانع شدن حقوق النّاس از قبولي دعا و عبادات
شرط چهاردهم : اعتراف به گناه
شرط پانزدهم : توجّه و اقبال به قلب
شرط شانزدهم : زودتر از موقع بلا دعا نمودن
شرط هفدهم : نام بردن حاجات
شرط هجدهم : عموميّت مورد دعا
شرط نوزدهم : در جمع مؤمنين دعا نمودن
شرط بيستم : گريه کردن در حال دعا
فضيلت گريه کردن براي خدا
فضيلت تشبّه به گريه
شرط بيست و يکم : براي برادران ايماني دعا نمودن
شرط بيست و دوّم : عدم اتّکاء به غير خدا
لزوم يأس از مردم در همه حال
شرط بيست و سوّم : خواندن دو رکعت نماز
شرط بيست و چهارم : روزه گرفتن
شرط بيست و پنجم : ملاحظة ادب دعا
ادب دعا ، ملاحظة عبوديّت محضة بنده است
روايت امام صادق عليه السّلام دربارة ادب دعا
کلمات قصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
معرفي و راهنما
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است. info@maarefislam.net