بسم الله الرحمن الرحيم
پايگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
مجلس اول: تفسیر آیه یا ایها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام
عوالم سه گانه وجود و تطابق انسان با آنها (عالم طبیعت و ماده، برزخ و مثال، عقول)
روزه و علت تشریع آن در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله
مجلس دوم: تفسیر آیه ان فی خلق السموات و الارض
تفکر در آفرینش از مهمترین عبادات است
روایات مربوط به تفکر در آفرینش
اشعاری راجع به تفکر
تفکر در خلقت جمیع موجودات برای شناخت خداست
صدمات ائمه و اولیاء دین برای معرفت خداست
مجلس سوم: تفسیر آیه والهکم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحیم
علت خفاء خداوند ظهور اوست
معنی یعرف الاشیاء باضدادها
آیاتی راجع به خلقت و تفکر در آنها
بالاترین معرفت آن است که انسان خدا را با خدا ببیند
نگاه توحیدی امام صادق علیه السلام
اشعار مرحوم نسیمی
مجلس چهارم: تفسیر آیه و الهکم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحیم
علت ایجاد کائنات و روایات آن
روایات راجع به علت ایجاد موجودات
خطبه نهج البلاغه در عدم احاطه بذات خداوند
راه شناخت خداوند در اشعار حافظ ،رسیدن به مقام اسماء و صفات با تفکر در مخلوقات
اشعار نظامی در تمجید خداوند
داستان حضرت ابراهیم علیه السلام و نمرود در قرآن
حضرت ابراهیم علیه السلام اولین کسی است که در عالم بشریت به مقام توحید رسید
حضرت ابراهیم علیه السلام فقط برای یک لحظه به مقام فناء در ذات رسید
فناء در ذات حال دائمی رسول خدا و ائمه علیهم السلام بود
زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با سر مقدس سید الشهداء علیه السلام
مجلس پنجم: تفسیر فاقم وجهک للدین حنیفا
تشابه بدن انسان با روح او
تمام افراد بشر در مواقع ضرورت بی اختیار به خدا رجوع می کنند
آیاتی راجع به رجوع انسان به خداوند
ایمان فرعون در وحله عذاب اعتراف فطری به خدای واحد در جمیع موجودات
انحراف انسان از خداوند با لسان قال است
آیات راجع به تسبیح همه موجودات
حکایاتی راجع به تسبیح موجودات
تفسیر سوره اخلاص
صفات سلبیه و ثبوتیه
مجلس ششم: تفسیر سوره اخلاص
بازگشت صفات سلبیه به ثبوتیه در خداوند
صفات ثبوتیه
اشاعره قائل به غیریت صفات از ذات خداوند هستند
ابطال مذهب اشاعره به سه وجه از طرف علامه مولف قدس سره
امامیه قائل به عینیت ذات با صفات در خداوند هستند
اشعار نظامی در وصف خداوند
تفسیر آیات آخر سوره حشر
مسیحیان و اقالیم ثلاثه
ابطال مذهب مسیحیان در آیات الهی
نفی خدا در مورد فرزندی عزیر
ملت اسلام به کیش نصارا برنخواهد گشت
وضعیت عقیده در ایرانیان سابق
بلندی مرتبه و شرافت ائمه علیهم السلام در کلام آنهاست
خطبه نهج البلاغه در معرفت خداوند
اشعار سنایی و حافظ در توصیف خداوند
مجلس هفتم: تفسیر آیه الله لا اله الا هو الحی القیوم
صفات خداوند عین ذات اوست
صفات الهی نه قدیمند و نه حادث
عدم امکان توارد دو علت بر یک عامل واحد
استدلال قوی امام صادق علیه السلام در برابر زندیق
قول امامیه به عدم جسمیت خداوند
رد قرآن به کلام نصارا در مورد جسم دانستن خدا
ادامه آیات سوره مریم در رد نصارا
قرآن با صراحت کامل عقیده یهود و نصارا را باطل میکند
یهود و نصارا و تجسم خدا
ائمه علیهم السلام منجی انسانها از شرک
مردم با ادعیه حضرت سجاد موحد می شدند
مجلس هشتم: تفسیر آیه و قالوا ما هی الا حیوتنا الدنیا نموت و نحیی..
تفکر مادیین برای مبدا عالم وجود
عدم مشاهده حسی دلیل بر عدم وجود نیست
کلمات مادیین در شرح مقالات دارون همه ظن و بحث است
استدلال امام صادق علیه السلام بر رد کسانی که قائل به عدم وجود خدا هستند
استدلال علامه مولف قدس سره در رد مادیین
عشق از حالات روحی و دوای آن لقای معشوق است
شرح فرضیه مادیین
ایجاد و نظم عالم از منظر مادیین
نظریه اسلام در اسباب و مسببات
فرق موحد و طبیعی
استدلال حضرت ابراهیم علیه السلام در رد بت پرستی
مجلس نهم: تفسیر آیه و قالوا ما هی الا حیاتنا الدنیا نحی و نموت
استدلات علامه مولف قدس سره در رد مادیین
علت بساطت ماده در کلام طبیعیون
و بساطت ماده
عدم انفکاک معلول از علت
علم و شعور واجب الوجود
مراحل خلقت انسان
عدم تمامیت فرضیه های طبیعیون
بهترین دلیل برای ابطال کلام مادیین
بهترین نقص بر کلام مادیین از منظر علامه مولف قدس سره
اسلام همه موجودات را معلول حضرت حق میداند
خطبه امیر المومنین راجع به خلقت موجودات
بنی امیه قائل به مبداء عالم نبودند
مجلس دهم : تفسیر آیه و من آیاته منامکم باللیل و النهار
وجوه خواب و مرگ
تفسیر خواب دیدن در بیان علامه مولف قدس سره
انتقال ذهنی و ارتباط آن با ادراک معانی
مثال علامه مولف در سیر انتقالات ذهنی
علت تعبیر به ضد در خواب دیدن
قرآن خواب دیدن و صحت تعبیرش را تصدیق کرده
آیاتی از قرآن راجع به خواب دیدن
داستان خواب دیدن سیدالشهداء علیه السلام
مجلس یازدهم: تفسیر آیه عالم الغیب و الشهاده الکبیر المتعال
روح به واسطه قلت علاقه به بدن به عالم برزخ علاقه پیدا میکند
طرق از کار انداختن حس
طبیعون نمیتوانند خبر دادن از مغیبات را منکر شوند
اعتقاد بعضی از مادیین به عالم غیب و واجب الوجود، کرامات و معجزات در هر زمان راه استدلال بر واجب الوجود
علت تفاوت در معجزات انبیاء
سحر و معجزه در زمان حضرت موسی علیه السلام
داستان حضرت موسی علیه السلام در قرآن
بیان قرآن راجع به معجزه حضرت عیسی علیه السلام
ذکر بعضی از معجزات رسول الله صلی الله علیه و آله
مجلس دوازدهم: تفسیر آیه لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیکم ...
نظری به دنیا قبل از پیدایش رسول خدا صلی الله علیه و آله
شرح حال و کیفیت وحی بر رسول گرامی اسلام و حال ایشان بعد از وحی
آیاتی که در آن دستور تبلیغ و دعوت به توحید به رسول خدا صلی الله علیه و آله داده شد
علی علیه السلام اول مسلمان
خصوصیات مهم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و بیان قرآن در معرفی رسول خدا صلی الله علیه و آله
شخص ناشناس پیغمبر را از میان مردم نمی شناخت
انی تارک فیکم الثقلین
قضیه طلبیدن دوات توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله در آخرین لحظات و کلمات عمر
اشعار حضرت فاطمه علیهما السلام در هنگام رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله
شدت علاقه رسول خدا به حسنین علیهم السلام
مجلس سیزدهم: تفسیر آیه هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق
طرز رفتار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در دنیای آن روز معجزه میباشد
داستان ابرهه و شاپور ذوالاکتاف
پیامبر گرامی اسلام داعیه سلطنت و بزرگواری نداشتند
رسول خدا صلی الله علیه و آله و خسرو پرویز
فرستادن سرباز برای دستگیری رسول خدا صلی الله علیه و آله
خبر پیامبر از کشتن خسرو پرویز به دست شیرویه
مسلمین به خاطر اعتقادشان در دنیای آن روز پیشروی کردند
ایرانیان نماز میخواندند در حالی که هزار سال بر آتش سجده میکردند
اسلام دین واقعی و عقیده و عمل است
پیروی امت از اخلاق رسول خدا و خصائص عجیب آنحضرت در کلام امیر المومنین صلوات الله علیهم
خصائص رسول خدا در کلام امام صادق علیهم السلام و روایاتی در بیان حالات
خطاب خداوند به رسول خود: انک لعلی خلق عظیم
برای سعادت گریزی از پیروی از پیغمبر نیست
مجلس چهاردهم: تفسیر آیه ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم
قرآن و معجزه باقیه رسول خدا
قرآن و تمام حقائق
داستان ابی العوجاء
معجزه قرآن تاثیر بر قلوب
کیفیت اسلام آوردن عمر
احکام قرآن مطابق با فطرت و اخلاق، جذاب، کامل و زنده و مطابق با سطح علمی روز است
اخذ ظاهر قرآن توسط مسلمین
داستان گلادستون راجع به قرآن
مجلس پانزدهم: تفسیر آیه و اذا قری القرآن فاستمعوا له ...
لزوم تدبر در قرآن
لزوم تلاوت و عمل به قرآن
تاسی به قرآن در هنگام فتنه ها
دستور اکید رسول خدا صلی الله علیه و آله راجع به تلاوت قرآن
شرایط قاری قرآن
روایاتی راجع را به کیفیت تلاوت قرآن
نصیحت امیر المومنین علیه السلام در مورد تلاوت قرآن
کلام امیر مومنان در وصف متقین
مجلس شانزدهم: تفسیر آیه فلا اقسم بمواقع النجوم
تبعیت از قرآن یگانه راه حیات
خطبه امیر المومنین علیه السلام در مقام قرآن
اشعار سنائی در وصف قرآن
قرآن یگانه کتاب اصلاح بشر است
احکام قرآن هرگز منسوخ نخواهد شد
احکام قرآن فطری و قوانین فعلی خلاف فطرت است
قوانین قرآن با مواعظ و اخلاق توام است
قوانین ظاهری نمیتوانند مردم را از دل و جان مطیع خود کنند
عمل به قرآن و نگهداری از آن از معظم امور است
ائمه و اهتمام کامل به قرآن
جمع آوری قرآن بعد از رسول مکرم اسلام توسط امیر المومنین صلوات الله علیهم
تفسیر آیه: یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء تولی و تبری از واچبات اسلام است
معاشرت با کفار منجر به اخلاق زشت در مسلمین خواهد شد
دستور اکید قرآن در پرهیز از دوستی با کفار
دستور رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله به حب و بغض فی الله
حیات اسلام بستگی به تولی و تبری مسلمانان دارد
داستان دوستی مسلمانان اندلس با مسیحیان و قضیه مسلمانان اندلس
آزادی دین و تجارت و تعلیمات
سه معاهده نصارا با مسلمین برای غلبه بر مسلمانان
جشنهای صلح از طرف امراء مسلمین
نقشه های نصارا برای نابودی مسلمین
رواج امور قبیحه در بین مسلمین دراثردوستی با نصارا
تهیه شراب مسلمین به خرج پاپ
لشگر کفر در یک روز 13000 نفر مسلمان را به قتل رسانید
نام اسلام به کلی از اندلس رخت بربست در ایران نیز همان تبلیغات را براه انداختند
گوشزدهای مهم از علامه مولف قدس سره
حقا روح اسلام تولی و تبری است
کلام امام صادق علیه السلام در تولی و تبری
مجلس هجدهم: تفسیر آیه: یا ایها الذین ءامنوا لا تتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزوا و لعبا
عدم طلوع روح اسلام در کسی که مودت دشمنان دارد
رباعی در باره تولی و تبری
بیان امام باقر علیه السلام در حب و بغض
همه بدبختی مسلمین در معاشرت با ملل غرب است
نتائج مهم ماشرت مسلمین با غرب
لزوم پرهیز جوانان اسلامی از معاشرت با کفار
ضعف ایمان و آلودگی روحیات بواسطه معاشرت با فاسقین و دستگاههای فحشا
فرقه های مهم رجال ایران
فحشا و منکر سوغات اروپا
مجلس شب نوزدهم: تفسیر آیه: ادعونی استجب لکم
ارتباط دین و عبادت و دعا
استجابت دعا با شرایط
شرایط مهم دعا
روایاتی راجع به دعا
امیر المومنین علیه السلام از هفت مصیبت بزرگ به خدا پناه میبرد
عدم استجابت دعا در کلام امیر المومنین علیه السلام
مجلس روز نوزدهم: تفسیر آیه المال و البنون زینة الحیوة الدنیا
راه حل مدح و ذم مال و فرزند در قرآن
متاع دنیا برای اکمال نفس و لقاء خدا مفید است
علت مدح و ذم دنیا در آیات و روایات
فرمایشات امیر المومنین علیه السلام در مدح و ذم دنیا
آخر الزمان و وظیفه تربیت زن و فرزند
اخبار رسول خدا و امیر المومنین صلوات الله علیهم از حوادث آخر الزمان
مجلس روز بیستم: تفسیر آیه: الذین یتبعون الرسول النبی الامی
سعادت بشر در متابعت رسول خدا و امیر مومنان صلوات الله علیهم
مراد از واتبعوا النور امیر المومنین علیه السلام است
تربیت اصحاب و امیر المومنین علیه السلام
مجلس شب بیست و یکم: تفسیر آیه: و اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب
دعا بهترین عمل، روایات و اشعار راجع به دعا
امکان دفع بلا با دعا
کلام امیر المومینن علیه السلام راجع به دعا
دعای مقبول و غیر مقبول، اقسام دعا
عدم استجابت دعای ظالم
کیفیت دعای امیر المومنین علیه السلام
مجلس روز بیست و یکم: تفسیر آیه واطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
امام یعنی پیشوا و مقتدا
متقدای ما شیعیان امیر المومنین است
در تبعیت از امام علم به رفتار و اعمال او لازم است
ترجمه احوال امیر المومنین علیه السلام
امیر مومنان علیه السلام در مدت حکومتش یک درهم رشوه نداد
صفات متضاده در امیر المومنین علیه السلام
در عدم علاقه امام به دنیا به قدر یک پر کاه
اشعار شافعی در وصف امیر مومنان علیه السلام
سخاوت امیر المومنین علیه السلام
مجلس روز بیست و دوم: تفسیر آیه یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون
معیار سعادت عمل صالح است
علم فی نفسه میزان شرافت نیست
روایاتی راجع به علم و علم بدون عمل
ملازمت ایمان با عمل صالح
بیان امام صادق علیه السلام در اینکه محبت آل محمد با عمل صالح همراه است
مجلس شب بیست و سوم: تفسیر آیه یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا
توبه از واجبات شریعت
ظهور نور قلب به واسطه توبه
همه اعمال ما در برزخ ثبت و ضبط شده است
توبه تمام صورت های معصیت را محو میکند
روایت امام صادق علیه السلام در بیان شخص تائب
فرمایش پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله راجع به توبه
مجلس روز بیست و سوم: تفسیر آیه یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله
شب قدر و لزوم توبه
معنی قضا و قدر
معنی قضا و قدر به بیان علامه مولف قدس سره
احکام مقدر شب قدر و توبه
عدم لزوم لفظ استغفار در توبه
روایاتی راجع به تسریع در امر توبه
اقسام توبه مقبول و غیر مقبول
توبه در حال اختیار مقبول است نه اضطرار
حکایاتی راجع به توبه
مجلس روز بیست و جهارم: تفسیر آیه: و ما هذه الحیوة الدنیا الا لهو و لعب
دنیا محل آرامش نیست
اشعار امیر المومنین علیه السلام راجع به دنیا
دنیا در اشعار امیر المومنین علیه السلام
آیات قرآن راجع به دنیا
غافلین از آخرت
دنیا در منظر مومن و کافر
علت عدم ترس مومن از مرگ و علت ترس کافر از مرگ
خطاب امیر المومنین علیه السلام به دنیا
تفکر و تدبر در از بین رفتن نعمت های دنیا
مثل دنیا در قرآن
دنیا در منظر شعرا
دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله به کثرت ذکر موت
خطاب امیر المومنین علیه السلام به اهل دنیا
مجلس روز بیست و ششم: تفسیر آیه: و لاتمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا
دنیا محل بروز استعدادها
مومن و کافر در برخورد با دنیا متفاوند
زهد غیر رهبانیت است
فرمایش امیر المومنین علیه السلام در معنی زهد
اشعاری در بی وفایی دنیا
کلام امیر المومنین علیه السلام در توصیف اولیاء الهی
مجلس روز بیست و هفتم: تفسیر آیه یوم لا ینفع مال و لا بنون
دنیا محل اقامت ابدی نیست
وصول به مکارم اخلاق با تزکیه میسر است
مکتوب امیر المومنین علیه السلام به ابن عباس
مجلس بیست و هشتم: تفسیر آیه افرایت من اتخذ الهه هواه
متابعت هوای نفس موجب نقصان روح است
متابعت از هوای نفس بال و پر روح را در آخرت میشکند
تقوی یگانه راه تقویت بالهای روح
دستور ائمه علیهم السلام در پرهیز از متابعت از هوای نفس
مخالفت هوای نفس جهاد اکبر
سرچشمه تمام معاصی
در روز قیامت حجتی برای کسی نیست
حفظ دین در هر نقطه ای از دنیا
مجلس روز بیست و نهم: تفسیر آیه یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی
کلام امیر المومنین علیه السلام در رد میهن پرستی
ملاک فضل در کلام رسول اکرم صلی الله علیه و آله
انسان متقی عزیز در دنیا
روایات وارده در باب متقین
حال کفار و متقین در قیامت
شان نزول آیه: ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی
مجلس روز سی ام: تفسیر آیه اقیموا الصلوة و لا تکونو من المشرکین
نماز قوام شریعت
روایات وارده در باره اهمیت نماز
نماز و نماز جماعت
نماز معراج به سوی آخرت است
تارک نماز در شهوات غوطه ور است
مرز اسلام و کفر ترک نماز است
ثواب إقامه نماز دراوقات وارده
تارک نماز در سه مرحله عقاب میشود
مجلس روز عید فطر
عنوان خطبه اول: شرح کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام الحمدلله الواصل الحمد بالنعم
عنوان خطبه دوم: تفسیر آیه إن هذاالقرآن یهدی للتی هی أقوم
اصلاح امور دنیا و آخرت با عمل به قرآن ممکن است
فهم معانی قرآن برای غیر معصوم جز با تعلیم أئمه علیهم السلام ممکن نیست
قرآن و عترت دو امانت بزرگ رسول خدا است
یگانه فرقه سعادتمند شیعه إمامیه می باشد
أئمه علیهم السلام معلمین قرآن و احکام تا زمان غیبت کبری
وظیفه مردم در زمان غیبت تقلید از مجتهدین عظام است
بیان رنجهای علمای اسلام برای اعلای کلمه حقه
فقهای اسلام و طلاب حوزه ها برای استنباط احکام محتاج کتب قدماء می باشند
علامه سید شرف الدین چهل سال برای نوشتن المراجعات زحمت کشید
مرحوم شیخ فضل الله نوری برای احیای قرآن بر دار رفت
بد بختی جامعه امروز در عمل نکردن به قرآن است
إخبار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از حوادث آخر الزمان
با إستغاثه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دین خود را حفظ کنید
استحباب خواندن دعای ندبه در روز عید فطر
مواعظ ماه مبارك 1370 هجري قمري
مجلس روز اول: آیه إن الدین عند الله الاسلام
لفظ دین در قرآن به دو معنی است 1ـ خدا شناسی 2ـ احکام و قوانین
همه انبیاء در خداشناسی به یک راه رفته اند
احکام و قوانین انبیاء متفاوت است
یگانه راه برای ترقی و سعادت بشر منحصر در دین اسلام است
با آمدن پیغمبر اسلام قوس صعود ترقی بشر به اوج رسید
اسلام دستورات انبیاء سلف را نسخ نفرمود بلکه اضافه نمود
از میان انبیاء سلف قوانین حضرت ابراهیم به حال تعادل نزدیکتر است
آیاتی راجع به حضرت ابراهیم علیه السلام
وعده الهی به حفظ دین اسلام، اشعاری راجع به پیامبر و دین او
مجلس روز دوم: و ما أرسلناک إلا کافه للناس بشیراً و نذیراً
تبلیغ عقائدو اخلاق و افعال سه وظیفه مهم پیامبران است
أئمه اطهار علیم السلام بر همه علوم احاطه کامل داشته اند
کلمات قرآن و أئمه علیهم السلام از اسرار خلقت اعجاز است
شرح و تفسیر آیات و روایاتی راجع به اسرار خلقت
دین اسلام فرضیه ای مخالف علوم ندارد
مجلس روز سوم: تفسیر آیه الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین
نزول قرآن بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همه وحی است
قرآن از تحریف در زیاده و نقیصه محفوظ است
تورات و انجیل و سایر کتب انبیاء سلف همه تحریف شده اند
همه نسخ انجیل برنابا جز معدودی جمع شده است
تحریفات کتب عهدین
تحریفات انجیل یوحنا راجع به حضرت عیسی
نسبت گناه به انبیاء دال بر تحریف کتب عهدین است
مجلس روز چهارم: تفسیر آیه یا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان
یکی از تحریفات کتب عهدین داستان آدم و حوا با شیطان است
رد علامه مؤلف بر شرح داستان آدم و حوا
داستان آدم و حوا در آیات قرآن
ادامه داستان حضرت آدم و حوا در آیات قرآن
قرآن به عکس توراة کذب و خدعه را به شیطان نسبت می دهد
شرح داستان آدم و حوا توسط علامه مؤلف
تورات نسبت جهل به خداوند می دهد
توبه آدم و توسل او به خمسه طیبه
با گفتن نام حسین حال آدم تغییر کرد، (با گفتن وأنت المحسن بحق الحسین حال آدم تغییر کرد)
روضه جبرئیل برای سید الشهدا علیه السلام
مجلس روز پنجم: تفسیر آیه بل عباد مکرمون لا یسبقونه بالقول وهم بأمره یعملون
نبوت واسطه میان خلق و خالقست
با مراقبه پرده حجاب مادیت از دیدگان کنار می رود
مردم به علت عدم حس قلب همه در خوابند
استدلال علامه مؤلف بر عصمة انبیاء علیهم السلام
جواب علامه مؤلف از آیاتی که دلالت بر معصیت بعضی از انبیاء دارد
معنی حسنات الأبرار سیئات المقربین
شرک دو قسم است: 1ـ شرک در مقام بندگی 2ـ شرک در طاعت
علت استغفار رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
نفی معصیت از انبیاء در قرآن
مجلس روز ششم: تفسیر آیه یا أیها الذین آمنوا إنما الخمر و المیسر و الأنصاب و الأ زلام رجس من عمل الشیطان
اقسام احکام و قوانین الهی
خمر از محرمات ابدی
نصاری شرب خمر را جایز میدانند
فقراتی از انجیل
حضرت مسیح برای تکمیل توراة آمده نه ابطال
نهی از مجالست با شاربین خمر
فقراتی از کتاب انجیل
رد کردن نسبت شرب خمر به عیسی توسط علامه مؤلف قدس سره
انبیاء علیهم السلام قبل از بعثتشان هم نباید گناه کنند
مجلس روز هفتم: تفسیر آیه کنتم خیر امة اخرجت للناس
زنده ماندن اسلام منوط به همدست بودن افراد برای حفظ روح اسلام است
عدم حصول بقاء وصایت اسلام مگر به امر به معروف و نهی از منکر
کلام امیرالمؤمنین علیه السلام و رسول اکرم در مورد امر به معروف ونهی از منکر و تعاون بر نیکی و عوارض عدم اجرای آن
آیه ای از قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر برای فلاح و رستگاری
وعده خداوند به عذاب دردناک برای کسانی که بعد از دیدن بینات تفرقه و اختلاف ایجاد می کنند
دستور اسلام بر عدم تفاوت بین مسلمانان
شکیبایی با مردم
خطاب پروردگار با حضرت موسی در مورد شکیبایی با مردم
معرفی سیدالشهداء به عنوان یگانه پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر
مجلس روز هشتم: تفسیر آیه یا أیها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط
امر به معروف و نهی از منکر یگانه راه نگهدارنده اسلام از انحطاط است
کلام رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد ترک امر به معروف و نهی از منکر
اولین کلید فحشا ترک امر به معروف و نهی از منکر است
روایتی از امام باقر علیه السلام در مورد وحی خداوند به حضرت شعیب پیرامون ترک امر به معروف و نهی از منکر
روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد امر به معروف و نهی از منکر
تارکین امر به معروف و نهی از منکر از روح اسلام بی بهره اند
کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد آخر الزمان
مجلس روز نهم: تفسیر آیه ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن
دعوت رسول الله که از حدود و موازین اخلاقی خارج نمی شد
امر به معروف و نهی از منکر با خشونت اعمال نمی شود
خداوند مؤمنین رابه امر به معروف و نهی از منکر و منافقین را به ضد آن معرفی می کند
امر به معروف و نهی از منکر دو قانون است که بقیه قوانین اسلام به آن بستگی دارد
روایتی از جابر از حضرت باقر علیه اسلام پیرامون امر به معروف و نهی از منکر در آخر الزمان
شیوه رسول اکرم برای امر به معروف و نهی از منکر زبان خوش بوده است (قول لیّن)
امر به معروف و نهی از منکر حسنین پیرمردی را که اشتباه وضو میگرفت
شرائط و مراحل امر به معروف ونهی از منکر
مجلس روز دهم: تفسیر آیه و نفس و ما سّواها...
قوه ای که شخص را به آخرت می خواند عقل، و قوه ای که شخص را به دنیا میخواند وهم وغضب و شهوت است
اگر عقل را غلبه داد بر سه قوه غلبه نموده و اگر سه قوه را غلبه داد از بهائم پست تر می آید
آیه قرآن در مورد قوای بخشیده شده به انسان
حدیث نبوی در موردقوای عقلانی و شهوانی و وهمی و غضبی
کلام خواجه نصیر الدین طوسی در جواب بعضی از معتزله که قائل به عدم افضلیت انبیاء از ملائکه بوده اند
مجلس روز یازدهم: علت وجود قوای متضاد هر انسان تضاد مبادی خلقت اوست
مشاهده انسان هر فعلی را که مسبوق به اختیار است
سفر إلی الله سفر مادی نیست که احتیاج به ماده داشته باشد
قول محقق طوسی در مورد مشاعر هفت گانه دنیا
مجلس روز دوازدهم: تفسیر آیه ان الذین کفروا سواء علیهم و انذرتهم ام الم تنذرهم لایؤمنون...
خداوند نیروی عقلانی را برای تنظیم غرائز مختلف قرار داده است
قبل از آنکه دست تربیت محیط در انسان اثر کند قلب انسان به غرائز نظری خود متصف است
روایتی از امام باقر علیه السلام در مورد باز تاب خیر وشر در قلب انسان
روایتی دیگر در مورد قلب و اقسام آن
در اثر غرائز صورت ظاهر هم شکل و حالت می پذیرد
حالت و گفتگوی امام حسین علیه السلام با شمر در زمان شهادت
مجلس روز سیزدهم: غرائز حیوانیه مقتضای روح آنهاست
انسان اشرف مخلوقات است
انسان روح و جان تمام عوالم است
در انسان مقام خلاقیت به واسطه و در خداوند بی واسطه است
تمام عوالم حکم ریشه و شاخ و برگ درخت را دارند و انسان در حکم میوه اوست
انسان بواسطه پیروی از احکام می تواند خود را به مقام شامخ انسانیّت برساند وچون ائمه اطهار هرچه بخواهد ایجاد کند
مجلس روز چهاردهم: تفسیر آیه یرفع الله الذین امنوا ...
کمال حقیقی انسان حاصل نمی شود مگر به پاکی روح
از مهمترین صفات خداوند علم است و بهترین مظهر خدا عالم است
انسان بدون علم چون مرده است و شخص عالم مرده چون شخص زنده است
کلام امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد اهل جهل و اهل علم
روایتی از اسبغ بن نباته از امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد طلب علم و عالم
علم راه عقل را همچون چراغی روشن می سازد
اولین آیه نازل شده بر پیامبر بعد از حمد پیرامون علم است
مجلس روز پانزدهم: تفسیر آیه شهد الله انه لا اله الا هو
سفارش و ترغیب شدید اسلام به فراگیری علم
روایات متعدد از معصومین علیهم السلام در مورد علم
فرمایش پیغمبر در مورد علم وتعریف از علم
برای مخترعین هیچ شرافتی از جهت اختراع آنها نیست
روایت وارده از حضرت ابی جعفر علیه السلام در مورد حق عالم
مجلس روز شانزدهم: تفسیر آیه انما یخشی الله من عباده العلماء
علم بدون عمل نتیجه ندارد زیرا شرافت انسان به تهذیب اخلاق است
تفسیر آیه إنّما یخشی الله من عباده العلماء توسط حضرت صادق علیه السلام
روایت امیر المؤمنین در نهج البلاغه در مورد علم مقرون به عمل
اشعار سعدی شیرازی در مورد علم وعمل
روایتی از حضرت صادق علیه السلام در مورد گناه شخص عالم و جاهل
روایتی از صادق در مورد عالم محبّ دنیا
مجلس روز هفدهم: تفسیر آیه تلک الدار الآخرة
در سرای آخرت فقط خداوند خریدار عمل است ان الله اشتری
روایت حضرت صادق علیه السلام در مورد علمی که برای دنیا آموخته شود
روایت حضرت سجاد علیه السلام در مورد علم زمانیکه به آن عمل نشود
تقوی ملازم با علم و علم ملازم با تقوی است
روایت امیرالمؤمنین در نهج البلاغه از جابر ابن عبد الله انصاری به پایداری دنیا به عالم با عمل
مجلس روز هجدهم: تفسیر آیه إنّ العزّة لله و لرسوله و للمؤمنین ...
اسلام با آنکه مردم را به آخرت دعوت میکند و ترغیب به زهد می کند راضی به اختلال در زندگی مردم نیست، لارهبانیّة فی الاسلام
مال و زندگی نباید انسان را از خدا مشغول کند و از سیر ترقّی باز دارد
روایتی از حضرت صادق علیه السلام در تعریف زهد
دستور اسلام درمورد اندوختن مال به قدر مدت حیات
مجلس شب نوزدهم: تفسیر آیه وجائت سکرة الموت بالحق و...
علت وحشت از مرگ
انسان ابداً راهی برای فرار از مرگ ندارد
اولیاء خدا از خوف مرگ می نالند تا چه رسد به معصیت کاران
انسان هر عملی انجام دهد در لحظه مرگ آنها را ملاحظه مینماید
روایت علی ابن ابراهیم قمی و عیاشی و کلینی و مفید از سوید بن غفله از امیرالمؤمنین در مورد حیات آخرت و لحظه مرگ
مجلس روز نوزدهم: تفسیر آیه یا أیّها الذین آمنوا انفقوا ...
یکی از امور بسیار مورد نظر و مهّم در اسلام کمک به بینوایانست
نتایج کمک به فقراء، مثل قرآن برای کسانیکه انفاق در راه خدا میکنند
صدقه و کمک به مستمندان از درجات بالای انسانیت است و موجب ارتقاء انسان به درجات بالا میگردد
داستان مریض شدن حسنین و نذر حضرت زهرا و آمدن حضرت امیر المؤمنین خدمت حضرت رسول اکرم علیهم السلام و آمدن مائده آسمانی
مجلس روز بیستم: تفسیر آیه لن تنالوا البر ...
بشارت خداوند عذاب الیم را برای کسانی که به فکر جمع آوری طلا و اموال دنیا هستند بدون انفاق در راه خدا
روایت حضرت در مورد زکات
جُود رسول الله صلّی الله علیه وآله
روایتی از رسول الله صلوات الله علیه درمورد اعلان و اسرار زکات
آیاتی از قرآن درمورد اتفاق و عدم ابطال صدقات به منت و ریاء
مجلس شب بیست ویکم: تفسیر آیه و جاءت سکرة الموت بالحق
مَثَل قرآن در مورد حیات دنیا
داستان وارد شدن حضرت باقر علیه السلام بر شخص مریض که گریه و جزع مینمود
روایت وارده از حضرت جواد از حضرت سجاد از امام حسین علیهم السلام در روز عاشورا در تعبیر از مرگ
روایتی از حضرت صادق علیه السلام در جواب سؤال سریر صیرفی در باره مرگ
مجلس روز بیست ویکم: تفسیر آیه إن الله یأمر بالعدل و الإحسان و ...
روایت امیرالمؤمنین علیه السلام درمورد عدالت
تعریف حکومت فاضله و اینکه زمین و آسمان تا به حال سلطانی به خود ندیده اند
تمام حکمرانان باید علی را سرمشق حکومت خود قرار دهند
امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به مالک اشتر والی مصر در مورد عدالت
مجلس روز بیست و دوّم: تفسیر آیه حتی إذا جاء احدهم الموت
هر فعل انسان منطبق برحد محدودی از زمان است
انسان قبل از اینکه درقیامت برود دربرزخ معذّب و منّعم است
کلام امیرالمؤمنین در مورد قیامت و برزخ
حرارت نار در برزخ مقدمه آتش در قیامت است
موجودات برزخی نسبت به این عالم بیدار و نسبت به عالم قیامت در خوابند و مردم دنیا نسبت به عالم برزخ در خواب
مجلس شب بیست و ششم: تفسیر آیه کلا إذا بلغت التراقی ...
لذّات دنیا تدریجی است لذا هیچگاه بین لذاتش جمع نمی شود
ملائکه درشانه های انسان واقع و اعمال را ضبط می کنند
آیات دالّ برضبط اعمال
ملائکه اعمال را نمی نویسند بلکه عین عملیات را منتقل می کنند
عدم انکار انسان اعمالش را در قیامت پس از ملاحظه عملیات خود
حال اصحاب یمین و اصحاب شمال در قرآن
باید از متابعت نفس امّاره خودداری کرد، (شیطان قرین کسانی است که از ذکر خدا غافلند)
شب قدر مقدرات الهی معیّن می شود
مجلس روز بیست و سوم: تفسیر آیه یوم نبعث من کلّ أمّة شهیدا
یک دسته از گواهان بر افعال انسان انبیاء و ائمه و اولیاء خدا مؤمنین صالح العمل هستند
ذکر احوال موقف در کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام
رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم گواه گواهان است
یک دسته از اصناف شهداء اعضاء وجوارح انسانند
شهادت زمان و مکان و بقاع و مساجد بر اعمال انسان
معنی شهادت همان شهود و حضور است
مجلس روز بیست و چهارم: تفسیر آیه و بینهما حجاب و علی الأعراف رجال
بین بهشت و جهنم مکانی است مرتفع که مردانی در قیامت حاکم بر بهشتیان و جهنمیان میباشند، (أعراف جایگاه ائمّه طاهرین علیهم السلام)
تفاوت منافقین و مؤمنین
قرآن تلویحاً و تصریحاً حال مؤمنین و منافقین و کافرین را در قیامت بیان میکند
آیات قرآن در کیفیت ثواب و عقاب مؤمنین و کافرین و منافقین
مجلس روز بیست و پنجم: تفسیر آیه فإنّما هی زجرة واحدة، فإذا هم بالساهرة
همه ملل عالم بر معاد اتفاق دارند
توحید و معاد دو أمر بسیار مهم در اسلام، معاد جسمانی
کلمات قائلین بمعاد روحانی فقط مخالف عقل و نقل است
کلام امام صادق علیه السلام با زندیق راجع بمعاد
تفاوت باران هنگام بعث با باران معمولی
معاد یک نوع تبدیل و تبّدل است
بیان خداوند در قرآن راجع به بعث
داستان کرم ابریشم
با دقت در تغیرات عالم معاد انسان بسیار ساده است
آیات الهی دربارۀ زنده شدن انسان بعد از مرگ
مجلس روز بیست و ششم: تفسیر آیه و من ءایاته انّک تری الأرض خاشعة
آیاتی از قرآن راجع به معاد
مقصود از تبدیل امثال اتحاد نوعی و اختلاف شخصی نیست
روح یگانه چیزی است که صور مختلفه را متحد می کند
داستان ابراهیم خلیل با خداوند راجع بإحیاء موتی در قرآن
رجعت در امم سالفه نمونه ای از معاد است
انکار معاد جسمانی از متدینین بقرآن مشکل است
داستان ارمیای پیغمبر در قرآن دربارۀ معاد
مجلس بیست وهفتم: آیه و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین
پرستش خداوند به سه نحوه 1ـ رغبةً که عبادت تجار است 2ـ رهبةً که عبادت عبید است 3ـ شکراً و حبّاً لله که عبادت احرار است
بعضی قائل به بطلان عبادت بر غیر رضای خداونداند
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خدا را فقط برای اهلیت داشتن خدا برای پرستش می پرستیدند
از هفت بهشت موجود ارجمندترین آنها جنة الذات است
اهل بهشت مخلّد در بهشتند و اهل جهنم مخلّد در جهنّمند به خاطر نیاتشان که یک دسته دوست داشتند در دنیا همیشه اطاعت خدا کنند و یک دسته همیشه معصیت خدا
اگر مردی در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب به آن راضی باشد نزد خدا هر دو با هم در قتل شریکند
مجلس بیست و هشتم: و من یتوکّل علی الله فهو ...
ارکان ایمان در نهج البلاغه
توکّل از درجات اولیاء خداست
کفایت و رزق متوکلّین برخداست
شخص متوکّل به درجاتی رسیده که بهتر خدای قادر حکیم ناصر و علیم را شناخته است و قلبش مطمئن شده
شخص بی توکّل نگاه خود به اسباب مرده و بی روح دوخته فلذا زندگیش سخت و گرفتاریها بر او زیاد نمودار خواهد شد
إن الله تبارک و تعالی یقول ... لأقطعنّ أمل کل مؤمّل غیری بالیأس و لأکسونه ثوب المذلّة عند الناس
مجلس بیست ونهم: واتبع فیما اتاک الله الدار الأخرة و لا من نصیبک من الدنیا
بعضی گمان می کنند که چون انسانی توکّل کرد باید در خانه بنشیند و از خدا استمداد روزی کند
خداوند روزی را به اسباب نازل میکند
ائمه اطهار خود پیوسته مشغول کار بودند و مردم را به کار دعوت و از تنبلی منع می فرمودند
کاسب حبیب خداست
به همان دست که خریدید بفروشید خدا برکت می دهد
اشعار شیخ عطار علی و آل او ما را تمام است
مجلس سی ام: ابتغ فی ما اتاک الله الدار الاخرة و لاتنس نصیبک من الدنیا
در عالم ماده موجودات بلا سبب ایجاد نمیشوند
أبی الله أن یجری الامور إلا باسبابها
اگر شخصی توقع داشته باشد که خدای علی أعلی بدون اسباب به او طفل یاد روزی دهد توقعی بی جا و بی موقع است
خدا دعای کسی را که در زیر دیوار شکسته بنشیند و دعا کند خراب نشود مستجاب نمی کند
طلب دنیا چنانچه در حدود و موازین باشد منافاتی با طلب آخرت ندارد
اسباب را مؤثّر دانستن و حاجت از اسباب خواستن شرک است
اسباب در حکم کلید قفل است
مردم در عقیده به مؤثر عالم و اسباب آن چهار دسته اند
مجلس روز عید فطر: آیه إنّ الله اشتری من المؤمنین اموالهم و انفسهم بأنّ لهم الجنة
افعالی که انسان انجام می دهد به منظور و مقصودی است که در حقیقت فعل خود را می دهد و مقصود را میگیرد مانند خرید و فروش
آنچه پایدار و ثابت است خرید وفروش با پروردگار است
خدا سرمایه و طریق سود و زیان را هم به انسان داده اگر نمی توانید خود را مانند علی ابن ابی طالب کنید خود را به آنحضرت نزدیک کنید
ما امروز دارای امام زنده هستیم باید به او پناهنده شد او بدنبال ما می آید و برحال تباه ما گریه می کند
معرفي و راهنما
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است. info@maarefislam.net