بازگشت به فهرست اين جنگ
فهرست مطالبي كه حضرت علامه
قدسسره از كتابهاي مورد مطالعهشان انتخاب كرده و توسط ديگران در اين شماره
از جُنگها مكتوب شده است:
تاريخچة
اسماء بنت عميس به نقل از كتاب الفردوس الاعلي حكمت مضمضه
أميرالمؤمنين نميتواند نبوّت را حمل كند معني تين و زيتون
تفاوت بين حقّ و حكم معني بسيط الوجود دربارة وحدت حقّة حقيقيّه ذات حقّ تعالي
بيان و اثبات وحدت وجود به عاليترين بيان اشعار ميرداماد بر عليه شعر رومي : پاي استدلاليان چوبين بود
بازگشت به فهرست اين جنگ
تحقيق مرحوم سيّد محمّد علي قاضي بر اينكه عليك بدين العجائز
روايت نيست ابو نصر فارابي مورد تكفير ظاهر نگران و اهل جمود واقع شد
بسياري از اعاظم علما مورد تكفير بواسطة رمي به تصوّف شدهاند جمود قميّين بر ظاهر و تكفير و عدم قبول و بسياري از اعلام را
رسالة سيّد مرتضي بر ردّ قميّين و رسالة أبوالحسن عامي بر ردّ سيّد
مرتضي تقحيق فيزيولوژي كاشف الغطاء در بدل ما يتحلّل براي اثبات معاد
جسماني قول كاشف الغطاء به واهي بودن شبهة آكل و مأكول نه مشكل بودن
آن اثبات معاد جسماني به برهان مثال بدن و نفس انسان به : شد مبدّل آب اين جو چند بار
ارسطو : انّه ربما خلوت بنفسي و خلعت بدني و صرت كانّي جوهر مجرّد
بلا بدن معناي كلام ما كه ميگوئيم : اشهد أن الموت حقّ عبارت : من عرف نفسه فقد عرف
ربه ، كلام أميرالمؤمنين است نه رسول
اكرم صلوات الله عليهما ملا صدرا با اثبات حركت جوهريّه اثبات حدوث عالم را مينمايد
مراد ملا صدرا از نفس رحماني و حقّ مخلوق به والرحمة التي وسعت
كلّ شيء نسبت ماهيات امكاني با نَفَس رحماني مانند نسبت حروف است با
نَفَس انسان
بازگشت به فهرست اين جنگ
آخرت داخل دنياست مانند دخول هر رقيقهاي در حقيقت خود
بيان اتّحاد دنيا با آخرت حقيقةَ حكايت شيخ بهايي مكاشفه عجيبي را از عارفي در مقبرة تخت فولاد
راجع به تجسّم اعمال در برهان معاد جسماني از طريق شئيّت
شيء بصورت اوست نه به مادّة او و تجرّد صور عاليه عن القوّة و الاستعداد
عود روح به بدن مستلزم تناسخ نيست تناسخ عود روح به بدن ديگر در اين دنياست و معاد عود روح به بدن
خود در آخرت است مجلسي در بحار امتناع تناسخ را با ادّلة نقليّه رد ميكند نه
عقليّه اي كاش مجلسي در مسائلي كه اهليّت آنرا نداشت وارد نميشد
برهان عقلي بر امتناع تناسخ بسيار روشن و واضح است اجماع بر بطلان تناسخ در ابطال آن فايدهاي ندارد
تعجّب مرحوم كاشف الغطاء از شيخ بهائي ره كه معاد جسماني را در
نزد طائفهاي از مسلمين از قبيل تناسخ شمرده است هر چه علم انسان بالاتر رود اعتراف او به جهل خود بيشتر خواهد بود
اسلام بر دو پايه بنا نهاده شده است : كلمة توحيد ـ توحيد كلمه
تأسف شديد كاشف الغطاء از تسامح سران عرب در برابر صهيونيزم شعري دربارة تولّد و بعثت رسول اكرم صليّ الله عليه وآله وسلّم
نظير كلام باطنيّه كلام بعضي از جاهلين است كه آنچه بخدا نسبت
داده ميشود از اسماء حسني و صفات عليا و عبادات همه راجع به مخلوقات
است و به خداي قديم ربطي ندارد تمام صفات و اسماء الهي در حقيقت محمّد و آل محمّد هستند عبادت نيز
به آنها بر ميگردد لازمة اين عقيدة باطل لزوم شرك و كفر به
خود أئمّة معصومين ميباشد سيّد اسمعيل طبري در كفاية
الموحّدين آراء شيخ احمد احسائي را ردّ نموده است معناي صحيح
اينكه أئمّه اسماء الله الحسني هستند ابياتي از بعضي از شعراي
فاطميّين در وصف حضرت أميرالمومنين عليه السّلام معناي لغوي
سمسار تمام بدبختيهاي مسلمين از استعمار است
بازگشت به فهرست اين جنگ
گفتگوي تند بين قيس بن سعد و حسّان بن ثابت
ترجمة احوال عمرو بن حَمِق خزاعي پاسخ قيس بن سعد انصاري به نعمان بن بشير وقتي از او درخواست
لحوق به معاويه را نمود كتاب الامامة و السياسة قطعاً از ابن قتيبه ميباشد
سخني از شيخ جعفر كاشف الغطاء در حقّانيّت اهل بيت ملاقات شيخ جعفر كاشف الغطاء با ميرزا محمّد مهدي قاضي در تبريز
اتّفاق علماي شيعه بر اينكه حضرت زهرا بين در و ديوار فشار داده
شدند تا اينكه پهلوي آن حضرت شكست و فرزند خود را سقط نمودند و بازويشان
متورّم گرديد مسعودي گويد : در خانة حضرت علی علیه السلام را آتش زدند و به زور براي بيعت دست
آن حضرت را گشودند اخنف بن قيس زهد أميرالمؤمنين عليه السّلام را براي معاويه توصيف
ميكند جوهر روحي أميرالمؤمنين عليه السّلام روحاني و ربوبي است نه بشري
معجزات با پيشرفت علوم بهتر درك ميشود خباثت و خوبي انسانها جز با اعمال و صفات آنها شناخته نميشود
منّت نهادن پيامبر بر قريش و آزاد ساختن آنها پس از پيروز نمودن
خداوند او را بر آنها حادثة كربلا از هر جهت به انسان درسهاي
حكمت ميآموزد
بازگشت به فهرست اين جنگ
ارهاصات رسول خدا صلّي الله عليه وآله وسلّم قبل
از بعثت گفتار رسول خدا به سلمان : ما را از مقام ربوبيّت پايين
آوريد و سپس هر چه ميخواهيد بگوئيد تعاليم اسلام هر گونه خودنمايي
و اظهار زينت را بر زنان حرام گردانيده است ادا نمودن حضرت سجّاد
عليه السّلام ديون پدر خود را پس از شهادت آن حضرت توصيف
افلاطون دنيا را در هنگام وفات خود شاعر شيعي حسين بن حجّاج از
نسل حجّاج بن يوسف ميباشد بنو اميّه معاوية بن يزيد را مخفيانه
كشتند تصريح علماء زيست شناسي به اينكه براي انسان امكان طول
عمر به مدّت هزاران سال ميباشد راجع به كفر قرامطه در تواريخ متقنه وارد است كه : اميّه لقيط بود يعني ولد زنا و عبد
شمس وي را پسر خوانده گرفت داستان اينكه هاشم و عبد شمس برادر دوقلو بودهاند كذب است
صحيح بودن رؤيا في الجمله قطعي است و فقط بعضي از ماديّون منكر
آن هستند سيّد مرتضي حديث : من رآني في المنام فقد رآني ... را تضعيف
نموده است مراد از دعوت به وحدت در دين اسلام اتحاد در اخلاق و ايمان و
برادري و مودّت است تفاوت أميرالمؤمنين عليه السّلام با معاويه در بذل و بخشش نمودن
بيت المال
بازگشت به فهرست اين جنگ
سفر عقيل به شام نزد معاويه پس از شهادت أميرالمؤمنين عليه
السّلام بوده است تكلّم حضرت عيسي در گهواره به تأييد روح
القدس بوده است اصمعي از ناصبين و اعداء اهل بيت بوده است طاووس
فقيه از صوفيان عامّي مذهب است معاويه در هنگام فتح مكّه در
يمن بود و به پدرش نامه نوشت و او را در اسلام آوردن سرزنش نمود نام
افرادي كه در تكوين شخصيّت علمي و روحي آیة الله شهید مطهّري نقش داشتهاند گفتاري
از مرحوم شهید مطهّري در عظمت فلسفة اسلامي تفاوت عظيم ميان حكمت
اسلامي و حكمت يونان گوشهاي از نطق تاريخي آیة الله شهید مطهّري در
روز عاشورا علیه صهيونيزم قسمتي از نامة آیة الله شهید
مطهّري به مسئولين حسينية ارشاد
مواردي كه آیة الله شهید مطهّري در نظر داشتند با آية الله
خميني در ميان بگذارند به نقل كتاب : لمعاتي از شيخ شهيد روايات وارده در داستان افك از طريق عامّه و خاصّه محل اشكال
علامة طباطبائي ره است رواياتي كه مرحوم علامة طباطبائي در
ذيل آيات افك نقل فرمودهاند نقل مقداري از تفسير مرحوم
علامة
طباطبائي در آيات افك پرخاش زُهري به هشام بن عبدالملك در تفسير
: والذي تولّي كبره
بازگشت به فهرست اين جنگ
در بارة وطي زنان در دُبر در نزد خاصّه و عامّه بنا بر نقل كتاب
نقض اختلافات مذاهب اربعه با يكديگر و فتاواي زشت آنان
بنا به نقل زهر الربيع تحصيل آية الله
حاج شيخ محمد تقي آملي و حاج شيخ محمد كوهستاني در نجف اشرف برخورد
آية الله حاج شيخ محمد تقي آملي به مرحوم قاضي و بازگشت ايشان به
طهران شرح حال مرحوم مدرّس به قلم خودشان
در شب رمضان مدرّس را در كاشمر خفه كردند به
پيشنهاد علماي نجف مدرّس به عنوان مجتهد طراز اوّل داخل مجلس شورا شد استقبال
علماي طهران از مرحوم مدرّس تا شهر ري تمام اسباب زندگي مدرّس
از يك نمد و منقل سفال و دو قوري و ... تجاوز نميكرد پاسخ شجاعانة
مدرّس به اولتيماتوم روس و پشتيباني نمايندگان مجلس از او تشكيل
دولت آزاد با همراهي احمد شاه به مدّت يكسال و نيم در مهاجرت توسّط مدرّس
كشتن مرحوم مدرّس يك ماه پس از انتقال به زندان كاشمر داستان كشتن مرحوم مدرّس از زبان نوة آن مرحوم : دكتر محمد حسين
مدرّسي مدرّس فقيهي عظيم القدر بود و همطراز آقا سيّد ابوالحسن اصفهاني و
حاج شيخ عبدالكريم حائري آية الله پسنديده ميگويد : مدرّس مافوق درجات علمي مراجع را
دارا بود ولي حاضر نشد رساله طبع كند اساتيد مرحوم مدرّس و هم دورههاي ايشان
مدرّس در طهران دو درس خارج فقه و اصول ميداد مدرّس براي حکمت و فلسفه ارزش بسيار قائل بود و آنها را در اصفهان
تدريس مينمود كتب و رسائل تأليف شده مرحوم مدرّس
بازگشت به فهرست اين جنگ
|